لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

دیدار وزیران خارجه روسیه و آمریکا در آستانه گردهمایی سازمان ملل


از راست: سرگئی لاوروف و رکس تیلرسون؛ آوریل ۲۰۱۷
از راست: سرگئی لاوروف و رکس تیلرسون؛ آوریل ۲۰۱۷

رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، و همتای روس او، سرگئی لاوروف، بامداد روز ۲۷ شهریور ماه، در آستانه آغاز گردهمایی همگانی سران و مقام‌های ملل متحد، دیدار و در مورد «سوریه، مسائل خاورمیانه و اوکراین»، گفت‌وگو کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این گفته بود تیلرسون به مقر هیئت روسیه در سازمان ملل خواهد رفت تا با لاوروف دیدار کند. این دیدار قرار بود در ساعت ۹ شب (پنج و نیم صبح به وقت تهران) انجام شود.

خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، نیز ضمن تائید این خبر، گزارش داد که دو طرف در حدود ۵۰ دقیقه با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند و این گفت‌وگو پشت‌ درهای بسته انجام شده‌است.

ساعتی پس از این دیدار، در حالی‌که رکس تیلرسون بدون صحبت با خبرنگاران محل را ترک کرد، وزارت‌خانه‌های دو کشور بیانیه‌هایی در مورد جزئیات آن صادر کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است روسای دستگاه دیپلماسی «بر تعهد خود به روند کاهش عملیات مسلحانه در سوریه، کاهش خشونت‌ها و ایجاد فضای مناسب برای پیشرفت مذاکرات [صلح سوریه در ] ژنو، تاکید دوباره کرده‌اند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفته‌است وزرا به بحران سوریه، درگیری‌ها در شرق اوکراین و موضوعات «مربوط به خاورمیانه» پرداخته‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در حالی به دیدار هم‌تای روس خود رفته که پیش‌تر روابط دو کشور را در سطی، «از نظر تاریخی»، تحلیل‌رفته‌تر از هر زمانی از پایان دوران موسوم به جنگ سرد توصیف کرده‌ بود.

آمریکا و روسیه در پی تحریم‌های تازه کنگره علیه مسکو، در ارتباط با مسائلی مانند بحران در اوکراین، و اتهام‌ها در مورد دخالت در انتخابات آمریکا، دست به واکنش‌های دیپلماتیک زده‌اند؛ واکنش‌هایی که زنجیره‌ای از تعطیلی مراکز و دفاتر و کاهش شمار دیپلمات‌ها را در شهرها و پایتخت‌های دو کشور در بر گرفته‌است.

با وجود اختلافات و آنچه وزیر خارجه آمریکا کاهش کم‌سابقه روابط توصیف کرده، مسکو و واشینگتن، بالقوه امکان همکاری‌ها در برخی زمینه‌ها را نیز مطرح کرده‌اند. این موراد می‌تواند از بحران و جنگ داخلی سوریه، تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و مسئله کره شمالی و برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک پیونگ‌یانگ، تنش‌ها در اوکراین، و نیز مقابله با تروریسم را در بر گیرد.

آقایان لاوروف و تیلرسون دو روز پیش نیز گفت‌وگویی تلفنی انجام دادند که، به گزارش خبرگزاری «تاس» در آن موضوع اوکراین و ایجاد مناطق امن در سوریه مطرح شد.

در حالی که ولادیمیر پوتین به نیویورک سفر نکرده و در نتیجه در جمع سخنران‌ها در مقر سازمان ملل متحد حضور ندارد، وزیر خارجه روسیه قرار است سه روز دیگر در این نشست همگانی سخنرانی کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز روز ۱۹ سپتامبر در جمع ۱۹۳ عضو ملل متحد سخنرانی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG