لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

کفیل توماج صالحی: او جرمی مرتکب نشده، یک روز زندان هم برایش زیاد است


توماج صالحی، رَپِر و معترض به حکومت
توماج صالحی، رَپِر و معترض به حکومت

در ادامه واکنش‌های منفی به حکم حبس برای توماج صالحی، رپر معترض، کفیل سیاسی او در آلمان تأکید کرد که این خواننده هیچ جرمی مرتکب نشده و از همین رو «یک روز زندان هم برای او زیاد است».

یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی این خواننده رپ، در یک پیام اینستاگرامی که روز سه‌شنبه، ۲۰ تیرماه، منتشر کرد، نوشته است که حتی یک روز از شش سال و سه ماه حکم حبس برای توماج صالحی زیاد است، چرا که وی مرتکب هیچ یک از جرائمی که به او نسبت داده شده نشده است.

خانم ری با اشاره به این که «تنها نکته مثبت» حکم آقای صالحی این است که او از سلول انفرادی منتقل شده، بار دیگر خواستار دیدار و گفت‌وگو با او شده است.

رزا اعتماد انصاری، یکی از وکلای آقای صالحی، روز دوشنبه، ۱۹ تیر، اعلام کرد: «بر اساس ابلاغیه دادگاه، توماج صالحی از بابت اتهام افساد فی‌الارض به شش سال و سه ماه حبس محکوم شد.»

به گفته خانم اعتماد انصاری، فقط «مجازات اشد در قبال توماج که همین شش سال و سه ماه حبس با احتساب ایام فعلی بازداشت است، اجرایی خواهد شد. او همچنین از اتهامات توهین به بنیانگذار انقلاب و رهبری و ارتباط با دول متخاصم تبرئه شده است».

بلافاصله پس از انتشار این خبر، کفیل سیاسی توماج صالحی در آلمان در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای آمریکا گفته بود: «به نوعی می‌شود گفت کمی خیالم راحت شده چون لازم نیست دیگر با مجازات اعدام مقابله و به آن اعتراض کنیم.... ولی از یک طرف هم فکر می‌کنم نباید بیش از حد احساس راحتی خیال و خوشحالی داشته باشیم. چون شش سال و سه ماه زندان برای مردی که هیچ خطایی مرتکب نشده... خیلی است.»

توماج صالحی روز هشتم آبان پارسال در بحبوحه اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد. او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است، در روزهای پیش از دستگیری مخفیانه زندگی می‌کرد و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

اما اعتراض او به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی پس از مرگ مهسا امینی آغاز نشد. او پیشتر هم بارها در ترانه‌های خود به وضع موجود در کشور اعتراض کرده بود.

به گواهی وکیل آقای صالحی، موکلش طی هشت ماه گذشته که در بازداشت بوده، تنها امکان نیم ساعت ملاقات با وکلای خود را داشته است.

با استفاده از اینستاگرام و صدای آمریکا/ ف. دو/ ب. ب
XS
SM
MD
LG