لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

تحقیقات درباره انگیزه عامل حمله مرگبار تورنتو ادامه دارد‎


ده نفر در این «حمله» کشته شدند
ده نفر در این «حمله» کشته شدند

مهاجم ۲۵ ساله که با خودروی خود عابران را در شهر تورنتو، کانادا، زیر گرفت، با ۱۰ فقره اتهام قتل، روبه‌رو شده‌است. مقام‌های کانادایی گفته‌اند این حمله «تهدید علیه امنیت ملی محسوب نمی‌شود». تحقیقات در مورد انگیزه عامل حمله، دلیل یا دلایل رخداد ادامه دارد.​

آلک میناسیان، روز سوم اردیبهشت ماه با خودروی ون خود در خیابان پررفت‌وآمد «یانگ» به عابران حمله کرد، ۱۰ نفر را کشت و ۱۵ نفر را زخمی کرد. پلیس کانادا او را اندکی پس از این حمله بازداشت کرد.

با وجود این‌که مهاجم فورا بازداشت و هویت او نیز مشخص شده، اما پلیس و نیروهای امنیتی کانادا، هنوز جزئیات دیگری از دلیل یا دلایل احتمالی، به‌طور رسمی، اعلام نکرده‌اند.

پیام‌های مردم برای قربانیان و بستگان آن‌ها
پیام‌های مردم برای قربانیان و بستگان آن‌ها

بر پایه آن‌چه شاهدان در محل گفته‌اند، به‌نظر می‌رسید میناسیان عمدا به عابران پیاده حمله کرده‌است. روز سه‌شنبه، گراهام گیبسون، کاراگاه پلیس کانادا به خبرنگاران گفت به‌نظر می‌رسد فرد مهاجم، تنها دقایقی پیش از آن‌که عابران را زیر بگیرد، یک پیام رمزی در فیس‌بوک گذاشته‌است. با این همه مشخص نیست آیا این پیام هدف تحقیقات پلیس قرار دارد یا نه.

روزنامه «استار» کانادا می‌گوید صحت و اعتبار این پیام که در فیس‌بوک گذاشته شده، «عمیقا محل تردید» است، و زمانی که این پست منتشر شده نیز تقریبا همزمان با حمله به عابران است.

شبکه سی‌بی‌سی کانادا به نقل از پلیس آن کشور می‌گوید تحقیقات احتمالا زمان‌بر خواهد بود؛ نیروهای امنیتی در عین حال از شهروندان خواسته‌اند هرگونه اطلاعاتی که ممکن است به پیدا کردن دلیل یا دلایل این حمله و نیز هویت جان‌باختگان کمک کند، را در اختیار آن‌ها بگذارند.

پس از حمله
پس از حمله

رخداد خیابان یانگ در تورنتو یکی از بدترین و مرگبار‌ترین حملات از این دست در تاریخ کانادا به شمار می‌رود. در سال گذشته میلادی، شـش نفر در جریان حمله یک راست‌گرای افراطی به یک مسجد در شهر کبک کشته شدند. سه سال پیش از آن مردی، شـش فرد بالغ و دو کودک را با گلوله کشت. در سال ۱۹۹۶ مردی که از جدایی همسرش برآشفته بود، همسر خود و هشت تن از اعضای خانواده او را کشت. در سال ۱۹۸۹ نیز مهاجم مسلحی با اسلحه نیمه‌خودکار به یک کلاس درس مهندسی حمله کرد و ۱۴ زن را کشت. مارک لپین، عامل این حمله، پیش از واقعه مدعی شده بود که «به نبرد علیه فمینیسم» دست زده‌است.

با استفاده از گزارش‌های واشینگتن‌پست، سی‌بی‌سی، استار، اسوشیتدپرس|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG