لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۸

وعده وزیر ارتباطات: حذف اپلیکیشن‌های ایرانی را پیگیری می‌کنیم


آذری جهرمی می‌گوید بخشی از مشکلات حذف اپلیکیشن‌های ایرانی به دلیل انحصار ذاتی در ارائه سرویس‌های گوگل است.
آذری جهرمی می‌گوید بخشی از مشکلات حذف اپلیکیشن‌های ایرانی به دلیل انحصار ذاتی در ارائه سرویس‌های گوگل است.

پس از گزارش‌ها در مورد حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از بازار اپلیکیشن‌های گوگل و اپل، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پیگیری موضوع خبر داده و گفته است که برنامه‌ریزی‌هایی برای «عدم وابستگی مطلق» به برنامه‌های انحصاری شرکت‌هایی مانند گوگل در حال انجام است.

محمدجواد جهرمی همچنین احتمال همکاری ایران با شرکت سامسونگ و نیز شرکت‌های چینی را در این زمینه مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آقای آذری جهرمی، در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی تأکید کرده تحریم جدیدی در این زمینه علیه ایران صادر نشده، اما به گفته او «رفتار دولتمردان آمریکا» نگرانی‌هایی را در شرکت‌های آمریکایی به وجود آورده است که «در صورت تعاملات مالی تحت بازرسی‌های وزارت خزانه‌داری قرار می‌گیرند».

وزیر ارتباطات ایران افزوده است که «به همین علت این شرکت‌ها محدودیت و بازنگری در این حوزه داشتند».

پس از حذف تعدادی از اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل استور، هفته گذشته، گوگل هم اقدام به حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از جمله اسنپ کرده است.

نزدیک به ۲۰ روز پیش، اپل با ارسال ایمیلی به توسعه‌دهندگان ایرانی، از حذف اپلیکیشن‌های آن‌ها از فروشگاه اپ‌استور به دلیل تحریم‌های ایالات متحده خبر داده بود. این موضوع که حواشی زیادی داشت، منجر به نارضایتی عده‌ زیادی از توسعه‌دهندگان ایرانی شد.

در این زمینه وزیر ارتباطات ایران در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» اذعان کرده که ایران در حوزه مواجهه با شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل با «مشکلاتی» روبه‌رو است، و به گفته او بخشی از این مشکلات به دلیل «نوعی انحصار ذاتی» در ارائه سرویس‌های گوگل است.

او در عین حال گفته است که «ما در ایران در حوزه مارکت‌های اندرویدی تا حدود بسیاری بی‌نیاز از خدمات بیرونی هستیم و در داخل کشور برای اپلیکیشن‌های ایرانی مشکلی به وجود نمی‌آید».

سیستم عامل اندروید به کاربران امکان دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها را از بازارهای متفرقه می‌دهد، و از این رو دریافت اپلیکیشن‌های اندرویدی از طریق سرویس‌هایی مثل کافه‌بازار نیز برای کاربران ایرانی ممکن است.

این در حالی است که کاربران محصولات اپل، اعم از مالکان آیفون و آیپد برای استفاده از اپلیکیشن‌های تأییدنشده و حذف‌شده از اپ‌استور، باید راه‌های متفرقه و بسیار سختی را طی کنند.

در عین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فعالیت شرکت سامسونگ کره جنوبی برای «کم کردن وابستگی به برنامه اندروید» گفته است که «این شرکت یک سیستم عامل را با این هدف توسعه داده است و می‌توان با این شرکت و یا شرکت‌های چینی مذاکراتی در این زمینه انجام داد».

آقای آذری جهرمی توضیحاتی بیشتری در مورد این همکاری‌ها و شرکت‌های چینی طرف همکاری ارائه نکرده، اما به نسبت بسیاری از تولیدکنندگان غربی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای تلفن همراه، شرکت‌های کره‌ای و چینی حضور گسترده‌ای در بازار ایران دارند و محصولات خود را به طور مستقیم در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهند.

در حال حاضر ۹۶ درصد از بازار تلفن‌ها و تبلت‌های هوشمند انحصار سیستم عامل اندروید و سیستم عامل آی او اس اپل است و سیستم عامل‌هایی چون ویندوزی سهمی بسیار جزئی از این بازار را در اختیار دارند.

سامسونگ به عنوان یکی از عمده‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، گرچه برای ساعت‌های هوشمند خود از سیستم عامل تایزن استفاده می‌کند اما در توسعه گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند همچنان متکی بر سیستم عامل اندروید است و مشخص نیست تلاش این شرکت برای ارائه سیستم عاملی جدید تا چه حد با اقبال کاربران روبه‌رو شود.

در عین حال شرکت‌هایی چون آمازون هم که برای محصولاتی خود به نوعی سیستم عامل و بازار اپلیکیشن انحصاری عرضه کرده‌اند در واقع طراحی متفاوتی از اندروید را ارائه کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG