لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

آمریکا یک شبکه چینی تأمین‌کننده قطعات پهپادی برای ایران را تحریم کرد


حکومت ایران برای ماه‌ها منکر ارسال پهپاد به روسیه بود، اما نهایتاً آبان‌ماه امسال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اقرار به ارسال پهپاد به روسیه کرد
حکومت ایران برای ماه‌ها منکر ارسال پهپاد به روسیه بود، اما نهایتاً آبان‌ماه امسال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اقرار به ارسال پهپاد به روسیه کرد

ایالات متحده آمریکا یک شبکه چینی، شامل پنج شرکت و یک فرد، را به اتهام ارسال تجهیزات مربوط به صنعت هوافضا به ایران که در تولید پهپاد نیز کاربرد دارد، تحریم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) پنج‌شنبه ۱۸ اسفند اعلام کرد این شبکه مستقر در چین، مسئول فروش و ارسال هزاران قطعه مربوط به صنعت هوافضا، از جمله تجهیزات مربوط به ساخت پهپاد به شرکت صنایع هواپیماسازی ایران است.

بنابر اعلام واشینگتن، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران در تولید پهپادهای شاهد-۱۳۶ که جمهوری اسلامی صدها فروند از آن را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه تحویل داده، فعال است.

ایالات متحده آمریکا در سپتامبر ۲۰۰۸ این شرکت ایرانی را به دلیل حمایت از سپاه پاسداران تحریم کرده بود.

طی ماه‌های گذشته ارسال پهپادهای ایرانی به اوکراین با واکنش تند غرب مواجه شده است. کی‌یف به همراه دولت‌های غربی می‌گویند روسیه با پهپادهای ایرانی حملات گسترده‌ای به زیرساخت‌های غیرنظامی و اماکن مسکونی اوکراین انجام داده است و کماکان این حملات ادامه دارد.

ایران برای ماه‌ها منکر ارسال پهپاد به روسیه بود، اما نهایتاً آبان‌ماه امسال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اقرار به ارسال پهپاد به روسیه کرد. او با این حال مدعی شد شمار پهپادهای تحویلی «محدود» و زمان ارسال آنها «قبل از جنگ اوکراین» بوده است.

کی‌یف جمهوری اسلامی را به «دروغ‌گویی» متهم کرده و گفته است تاکنون حدود ۵۰۰ پهپاد ایرانی را ساقط کرده است.

برایان نلسون، معاون امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری روز پنجشنبه با اشاره به تحریم شبکه چینی گفت: «جمهوری اسلامی مستقیماً در تلفات غیرنظامیان اوکراین که ناشی از استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی است، دخیل بوده و ایالات متحده به هدف قرار دادن شبکه‌های تدارک تجهیزات پهپادی به ایران و ارسال آن‌ها به روسیه ادامه خواهد داد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ۱۹ دی‌ماه گفته بود ارسال پهپادهای «مرگبار» ایران به مسکو برای استفاده در تهاجم نظامی ادامه‌دار ارتش روسیه به اوکراین، ممکن است «مشارکت در جنایات جنگی» قلمداد شود.

با استفاده از گزارش‌های خزانه‌داری آمریکا و وب‌سایت رادیو فردا/ د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG