لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

دادگاه طراح حملات ۱۱ سپتامبر و چهار متهم دیگر پرونده، ژانویه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود


برای خالد شیخ محمد و چهار متهم دیگر به اتهام نقشی که در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ایفا کرده‌اند،درخواست مجازات اعدام خواهد شد
برای خالد شیخ محمد و چهار متهم دیگر به اتهام نقشی که در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ایفا کرده‌اند،درخواست مجازات اعدام خواهد شد

قاضی یک دادگاه نظامی ایالات متحده در خلیج گوانتانامو سرانجام زمان محاکمه خالد شیخ محمد و چهار فرد دیگر را که به طراحی حملات ۱۱ سپتامبر متهم شده‌اند، اعلام کرد.

قاصی دبلیو. شین کوهن که کمتر از سه ماه قبل این پرونده را دست گرفت، روز جمعه ۸ شهریور گفت که این دادگاه روز ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۱ (برابر با ۲۲ دی ماه ۱۳۹۹) برگزار خواهد شد.

برای خالد شیخ محمد، ولید محمد صالح بن مبارک عتش، رمزی بن الشیبه، علی عبدالعزیز علی و مصطفی الهوساوی، همگی به اتهام نقشی که گفته می‌شود در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ایفا کرده‌اند، درخواست مجازات اعدام خواهد شد.

این حملات به کشته شدن حدود سه هزار نفر انجامید و دوره دیگری را در تاریخ آمریکا رقم زد که مقابله با تروریسم محور آن بود.

مهاجمان که اعضای سازمان القاعده بودند با ربودن چهار فروند هواپیمای مسافربری – تجاری برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون را هدف قرار دادند. هواپیمای چهارم نیز در زمینی حوالی شنکسویل پنسیلوانیا سرنگون شد.

بر اساس گزارشی که نخستین بار روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده است، دادگاه این پنج متهم در پایگاه نظامی ایالات متحده در خلیج گوانتاناموی کوبا برگزار خواهد شد.

این نخستین بار خواهد بود که دادگاهی در رابطه با این پرونده برگزار می‌شود، اگرچه قاضی دادگاه اعلام کرده که قبل از آن لازم است برخی مقدمات این محاکمه فراهم شود از جمله این که دولت ایالات متحده باید همه اسناد و شواهد مورد نیاز را در اختیار وکلای مدافع قرار دهد.

خالد شیخ محمد ۵۵ ساله که طبق گزارش کمیسیون بررسی حملات ۱۱ سپتامبر «معمار این حملات» شناخته می‌شود، سال ۲۰۰۳ به دست نیروهای امنیتی پاکستان افتاد و سال ۲۰۰۶ نیز به گوانتانامو منتقل شد. چهار متهم دیگر پرونده هم طی سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در پاکستان دستگیر شدند.

خالد شیخ محمد متهم به دست داشتن در حملات تروریستی دیگری نیز شده است که سازمان القاعده پشت آنها قرار داشته از جمله بمب‌گذاری در کلوپ شبانه‌ بالی اندونزی در سال ۲۰۰۲، بمب‌گذاری در مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۹۳ و قتل روزنامه‌نگاری به نام دانیل پرل در سال ۲۰۰۲.

با استفاده از گزارش نیویورک تایمز و شبکه خبری ان‌بی‌سی؛ س.ن

XS
SM
MD
LG