لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

ترامپ: برای آزادی دانشجوی آمریکایی پولی به کره شمالی پرداخت نشد


دونالد ترامپ می‌گوید، دولت او طی دو سال اخیر ۲۰ گروگان را آزاد کرده و پولی در قبال آزادی آنها پرداخت نکرده است.
دونالد ترامپ می‌گوید، دولت او طی دو سال اخیر ۲۰ گروگان را آزاد کرده و پولی در قبال آزادی آنها پرداخت نکرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ششم اردیبهشت هرگونه پرداخت پول به کره شمالی برای آزادی اتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی را رد کرد.

روز جمعه روزنامه واشینگتن پست گزارش داده بود که کره شمالی قبل از آزادی اتو وارمبیر یک صورت حساب دو میلیون دلاری جهت مخارج درمان او برای دولت دونالد ترامپ صادر کرده بود. این دانشجوی آمریکایی که در دوران زندان در کره شمالی به سخت بیمار شده بود، وقتی آزاد شد در اغما به‌سرمی‌برد و تنها شش روز پس از بازگشت به ایالات متحده درگذشت.

دونالد ترامپ در گفت وگو با خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد: پولی در ارتباط با اتو وارمبیر پرداخت نشده، نه دو میلیون دلار و نه هیچ مبلغ دیگری.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که دولت او طی دو سال اخیر ۲۰ گروگان را آزاد کرده و پولی در قبال آزادی آنها پرداخت نکرده است.

دونالد ترامپ همچنین در توییتر خود در واکنش به این گزارش واشینگتن پست نوشته بود: این دولت مثل دولت اوباما نبود که برای آزادی چهار گروگان ۱.۸ میلیارد دلار پرداخت کرد یا پنج تروریست که فورا به میدان‌های جنگ بازگشتند را با گروهبان برگدال خائن مبادله کرد.

توییت دونالد ترامپ واکنشی بود به گزارش واشینگتن پست که نوشته بود، جوزف یان، یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا که در سال ۲۰۱۷در مذاکرات برای آزادی آقای وارمبیر نقش داشت، توافقی را امضا می‌کند که این صورتحساب بخشی از این توافق بوده است.

واشینگتن پست نوشته بود که صورتحساب به وزارت خزانه‌داری تحویل داده شد و تا پایان سال ۲۰۱۷ پرداخت نشده بود.

طبق این گزارش، مشخص نیست که آیا این صورتحساب پرداخت شده است یا نه.

این گزارش همچنین می‌گوید که این صورتحساب بیشتر به عنوان باج خواهی به نظر می‌آید و سیاست دولت‌های آمریکا نیز این بوده که در مذاکره برای آزادی گروگان‌ها نباید تسلیم باج خواهی شود.

اوتو وارمبیر در جریان سفرش به کره شمالی، دستگیر و به پانزده سال حبس با اعمال شاقه محکوم شده بود. مقامات پزشکی آمریکا تایید کرده‌اند که او در اثر نرسیدن اکسیژن به مغزش، دچار آسیب مغزی شد و همین امر به مرگ وی انجامید.

با استفاده از توییتر، رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG