لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

ترودو: مقابل اقدامات شنیع جمهوری اسلامی می‌ایستیم


شرکت جاستین ترودو در راهپیمایی اعتراضی شماری از ایرانیان مقیم کانادا
شرکت جاستین ترودو در راهپیمایی اعتراضی شماری از ایرانیان مقیم کانادا

نخست‌وزیر کانادا آنچه «تصمیم وحشیانه» جمهوری اسلامی برای «تحمیل مجازات اعدام در مورد نزدیک به ۱۵ هزار معترض» نامیده را محکوم کرد.

جاستین ترودو بامداد سه‌شنبه ۲۴ آبان، در صفحه کاربری تويیتر خود با اشاره به معترضان ایرانی نوشت «این ایرانیان شجاع برای حقوق انسانی خود می‌جنگند».

او افزود که «همچنان متحد در حمایت از آن‌ها در برابر اقدامات شنیع رژیم می‌ایستیم».

کانادا از آغاز اعتراضات دو ماه اخیر در ایران موضع صریح و قاطعی در محکومیت خشونت نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران علیه معترضان داشته و بر لزوم تشدید تحریم‌ها علیه نیروها و نهادهای دخیل در سرکوبگری‌ها تاکید کرده است.

جاستین ترودو خود با حامد اسماعیلیون، نماینده انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای ساقط شده اوکراینی، و همچنین با شماری از ایرانی‌-کانادایی‌های تظاهرکننده در اتاوا، پایتخت کانادا، دیدار و همبستگی خود و دولتش را با معترضان ایرانی درون کشور بیان کرده است.

کانادا نظر به زندگی صدها هزار ایرانی ساکن آن کشور، در دو ماه اخیر شاهد تجمع‌ها و راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از معترضان ایران بوده و بزرگ‌ترین ابراز همبستگی‌ها در شهرهای تورنتو، ونکوور و اتاوا برگزار شده است.

شهردار شهر بری در استان انتاریو نیز هفته گذشته برای حمایت از معترضین ایرانی و به خواست ایرانی- کانادایی‌ها پرچم شیر و خورشید نشان را شخصا در این شهر به اهتزاز درآورد.

با این حال، اشاره نخست‌وزیر به «اعمال مجازات اعدام» برای نزدیک به ۱۵ هزار معترض هنوز زودهنگام است.

نهادهای امنیتی حکومت ایران بر اساس گزارش‌هایی که تا مربوط به حدود دو هفته پیش بود، ۱۵ هزار و ۹۱ ایرانی را که در تظاهرات اخیر در شهرهای ایران بازداشت کردند.

یک نهاد با نام «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» تا چند روز پیش اسامی بیش از ۱۶۰۰ بازداشتی را ثبت کرده بود. اما فرض بر این است که بسیاری از خانواده‌های افراد بازداشتی از اطلاع‌رسانی در مورد عزیزان خود بیمناک هستند.

جمهوری اسلامی ایران خود آمار روشنی از شمار دقیق معترضان بازداشتی منتشر نکرده اما سازمان‌های متعدد مدافع حقوق بشر تاکید دارند که شمار چشم‌گیری از بازداشتی‌ها، کودکان و جوانان بشدت کم سن و سال هستند که در شرایط سخت نگهداری می‌شوند.

XS
SM
MD
LG