لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

ترامپ در سفری از پیش اعلام نشده به افغانستان رفت


این نخستین سفر دونالد ترامپ به افغانستان است.
این نخستین سفر دونالد ترامپ به افغانستان است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه هفتم آذر ماه در سفری از پیش اعلام نشده به افغانستان رفت و در پایگاه بگرام با نیروهای آمریکایی دیدار کرد. این نخستین سفر دونالد ترامپ به افغانستان است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکایی، از دونالد ترامپ در این سفر استقبال کرد. رئیس جمهوری آمریکا سپس با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در مراسم شام به مناسبت روز شکرگزاری٬ دونالد ترامپ با بوقلمون از سربازان آمریکایی پذیرایی کرد. وی سپس با سربازان آمریکایی و همچنین اشرف غنی و ژنرال مارک میلی شام خورد.

دونالد ترامپ درآغاز سخنرانی خود برای نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی بگرام در نزدیکی استان پروان «روز شکرگذاری» را به آنها تبریک گفت.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت، شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ نیرو کاهش خواهد یافت.

وی همچنین اضافه کرده است که گروه طالبان خواهان دستیابی به توافق یا آمریکا است، اما باید دید چه اتفای روی خواهد داد.

رویترز می گوید، در حالی دونالد ترامپ به افغانستان سفر کرده است که احتمال دستیابی به توافقی با گروه طالبان افزایش یافته است.

دونالد ترامپ به هنگام ورود به افغانستان به خبرنگاران گفت، طالبان خواهان دستیابی به توافق هستند و ما با آنها دیدار می‌کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرده است، ما خواهان آتش بس هستیم، آنها قبلا آتش بس نمی‌خواستند، ولی الان خواهان آتش بس هستند. به عقیده من احتمالا (مذاکرات) نتیجه بخش خواهد بود.

در حالی ترامپ می گوید مذاکرات با طالبان از سر گرفته می شود که در شهریور ماه سال جاری گفته بود، مذاکرات با گروه طالبان «مرده» است.

مذاکرات صلح با گروه طالبان که بخشی وسیعی از افغانستان را در اختیار دارند،‌ در بهار و تابستان امسال در جریان بود و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان، با مقامات طالبان در دوحه قطر دیدار کرده بود.

آمریکا به طور رسمی مأموریت رزمی در جنگ افغانستان را سال ۲۰۱۴ خاتمه بخشید، اما حدود ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در این کشور باقی ماندند که اکثریت آنها به امور آموزش و ارائه مشاوره به نیروهای حکومت افغانستان می‌پردازند.

جنگ افغانستان طولانی‌ترین نبردی‌ است که ایالات متحده را درگیر خود کرده‌است. جنگ در این کشور به کشته شدن ده‌ها هزار تن از شهروندان نظامی و غیرنظامی افغان منجر شده است. بنا بر گزارش‌ رسمی وزارت دفاع آمریکا تا ژوئیه سال جاری بیش از ۲۲۱۰ نظامی آمریکایی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG