لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

ترامپ از گفت‌وگو با اردوغان در مورد استقرار پاتریوت در جنوب ترکیه خبر داد


 سامانه پاتریوت در یک پایگاه نظامی ترکیه (عکس از آرشیو)
سامانه پاتریوت در یک پایگاه نظامی ترکیه (عکس از آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه ۱۰ اسفند اظهار داشت که در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان در خصوص درخواست ترکیه برای استقرار سامانه پاتریوت در این کشور بحث و رایزنی کرده است.

دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در واشینگتن تاکید کرد که در روزهای اخیر با رئیس جمهوری ترکیه صحبت کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ما در خصوص درخواست ترکیه برای استقرار سامانه موشکی در مرز جنوبی این کشور صحبت کردیم.

به دنبال کشته شدن دست کم ۳۳ سرباز ترک در استان ادلب در شمال سوریه، ترکیه عملیات خود در این استان در شمال سوریه تشدید و حملاتی را علیه مواضع نیروهای دولتی سوریه انجام داده است.

در ماه‌های اخیر نیروهای حکومتی سوریه تحت حمایت ارتش روسیه فشار شدیدی را برای تصرف استان ادلب در شمال غربی این کشور آغاز کرده‌اند. این منطقه آخرین پناهگاه نیروهای مخالف بشار اسد رئیس جمهوری سوریه محسوب می شود.

در ادامه تنش در سوریه میان روسیه و ترکیه، رجب طیب اردوغان روز شنبه گفت که از ولایمیر پوتین، همتای روس خود خواسته است «خود را کنار بکشد و بگذارد ترکیه تکلیفش را با نیروهای بشار اسد یکسره کند».

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرده بود: ما به دعوت مردم سوریه آنجا رفته‌ایم و تنها با اذن مردم سوریه از منطقه خارج خواهیم شد.

به دنبال تشدید تنش در شمال سوریه، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم پس از دیدار با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از ایالات متحده درخواست کرده که سامانه موشکی پاتریوت را برای پشتیبانی از ترکیه در منطقه مرزی با سوریه مستقر کند.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفته بود، ایالات متحده در حال بررسی کمک های اطلاعاتی و تجهیزاتی برای حمایت از عملیات ترکیه در شمال سوریه است، اما چنین کمکی شامل اعزام واحدهای آمریکایی نخواهد بود.

مذاکرات روسیه و ترکیه برای برقراری آتش بس در استان ادلب تا کنون نتیجه بخش نبوده است. کاخ کرملین هم روز شنبه اعلام کرد٬ ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان به زودی در دیداری در مسکو در این خصوص مذاکره می‌کنند.

آنکارا خواستار بازگشت نیروهای اسد به خط تعیین‌شده در سال ۲۰۱۸ در توافقات مربوط به کاهش خشونت‌ها است.

با تشدید درگیری ها در استان ادلب، دولت ترکیه نگران سرازیر شدن موج دیگری از آوارگان سوری به مرزهای آن کشور است. در حال حاضر ترکیه میزبان سه میلیون و ۷۰۰ هزار آواره سوری است و می‌گوید نمی‌تواند پناهجوی بیشتری بپذیرد.

XS
SM
MD
LG