لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۶

ترامپ: اگر ایرانی‌ها بخواهند دیدار می‌کنیم وگرنه برای من اهمیتی ندارد


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۲۹ مرداد در مصاحبه اختصاصی با رویترز گفته است، چنانچه مقامهای ایران، بخواهند با آنها دیدار خواهد کرد، در غیر‌ این‌صورت این موضوع برای او اهمیتی ندارد.

دونالد ترامپ در خصوص واکنش مقام‌های ایرانی به پیشنهادش برای دیدار بدون پیش شرط با رهبران آن کشور گفته است، اگر آنها بخواهند ملاقات کنند، مشکلی نیست و اگر نخواهند، برای من اهمیتی ندارد آیا آنها با من دیدار می‌کنند یا نه.

دونالد ترامپ که آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، خارج کرده و تحریم‌ها مربوطه را علیه ایران بازگردانده است، در هفته‌های اخیر برای مذاکره با جمهوری اسلامی، حتی بدون پیش‌شرط، اعلام آمادگی کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا دوم مردادماه گفته بود:«ما آماده‌ایم که به یک توافق واقعی برسیم. نه آنچه در دولت قبلی شکل گرفت و یک فاجعه بود».

پیشنهاد دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران جهت یافتن جایگزینی برای برجام، واکنش آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های ایران را درپی داشت.

رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا را «ممنوع» کرد و فرمانده سپاه پاسداران هم گفت که ایران نه با دونالد ترامپ و نه با روسای جمهوری بعدی آمریکا وارد مذاکره نخواهد شد.

حسن روحانی نیز در واکنش گفته بود، جمهوری اسلامی با «همه دنیا» در حال «تعامل و مذاکره» است و آمریکایی‌ها نیز خود «شرایط مذاکره» با تهران را از بین برده‌اند.

رئیس جمهوری ایران اضافه کرده بود: با وجودی که روند مذاکرات ایران و آمریکا داشت به «خوبی» پیش‌ می‌رفت، آمریکا «خودش آن را تخریب کرده و پل را خراب کرده» است.

خردادماه امسال بیش از صد فعال سیاسی و مدنی در داخل و خارج از ایران در بیانیه‌ای با اشاره به استقبال «جهانی» از دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی و «وضعیت پرخطر منطقه»، خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» بین ایران و آمریکا شده بودند.

دونالد ترامپ پیش از این از ناقص بودن برجام، پوشش ندادن برنامه موشکی ایران و همچنین آنچه که نقش مخرب تهران در صلح و ثبات منطقه‌ای خوانده است به عنوان دلایل خروج از این توافق هسته ای یاد کرده است.

وی خواستار توافق تازه ای است که برنامه موشکی و فعالیت های منطقه‌ای ایران را شامل شود.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG