لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

ترامپ مجوز دسترسی اطلاعاتی رئیس سابق«سی آی ای» را لغو کرد


جان برنان، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی آی ای»
جان برنان، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی آی ای»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه مجوز امنیتی جان برنان، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی آی ای» را برای دسترسی‌ به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده لغو کرد.

به گزارش رویترز، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، با قرائت بیانیه‌ای این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را اعلام کرد.

در این بیانیه تصریح شده است که جان برنان از موقعیت خود در دسترسی به اطلاعات بسیار حساس برای طرح «ادعاهای بی‌اساس» در اینترنت و شبکه های تلویزیونی علیه رئیس جمهوری استفاده کرده است.

جان برنان در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، رئیس «سی آی ای» بود و از منتقدان سیاست‌های دونالد ترامپ محسوب می‌شود.

در بیانیه دونالد ترامپ آمده است، براساس روال تاریخی، روسای سازمان‌های اطلاعاتی و انتظامی پس از پایان خدمت خود اجازه دارند تا به اطلاعات طبقه‌بندی شده دسترسی داشته باشند تا به جانشینان خود مشورت بدهند.

این بیانیه اضافه کرده است: در این مرحله در دولت من، مقام های ارشد دولتی به دلیل خطرات ناشی از رفتار و کردار نامطلوب آقای برنان از چنین مشورتی سودی نخواهند برد.

دونالد ترامپ گفته است، مجوز امنیتی شماری از مقام‌های سابق را مورد بازبینی قرار می‌دهد. جیمز کلپر، رئیس سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا، جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی و سوزان رایس، مشاور ارشد امنیت ملی باراک اوباما از جمله این مقام‌ها هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، کاخ سفید بیانیه دونالد ترامپ را در وب سایت خود منتشر کرده است که تاریخ صدور آن ۲۶ ژوئیه (در حدود سه هفته پیش) است.

با این حال جان برنان در توئیتی به اقدام رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داده و گفته است، تسلیم نخواهد شد.

آقای برنان نوشته است: این اقدام آقای ترامپ بخشی از تلاش گسترده او برای سرکوب آزادی بیان و مجازات منتقدان است. این باید به شدت همه آمریکایی ها، از جمله کارشناسان اطلاعاتی را نسبت هزینه سخن گفتن نگران کند. اصول من بسیار با ارزش‌تر از مجوز امنیتی هستند. من تسلیم نخواهم شد.

جان برنان پس از دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در هلسینکی به شدت از رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود.

با استفاده از گزارش رویترز؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG