لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

گفت‌وگوی ترامپ با ولیعهد ابوظبی درباره مسائل منطقه و ایران


 دونالد ترامپ (عکس از آرشیو)
دونالد ترامپ (عکس از آرشیو)

کاخ سفید پنجشنبه ۲۹ فروردین اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، درباره مسائل منطقه از جمله مقابله با ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: دونالد ترامپ ومحمد بن زاید آل نهیان در خصوص حمایت ایالات متحده از دفاع ملی امارات متحده، تقویت ائتلاف ها در منطقه و تاثیر تحریم‌ها فلج کننده دولت (آمریکا) علیه ایران گفت‌وگو کردند.

دونالد ترامپ ۱۸ اردیبهشت پارسال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام، را اعلام کرد. آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم‌های تعلیق شده در چارچوب این توافق از جمله تحریم‌های نفتی را بازگرداند.

کاخ سفید همچنین می‌گوید: دونالد ترامپ ومحمد بن زاید آل نهیان در خصوص نقش امارات متحده عربی در بازار جهانی انرژی به عنوان یک تولید کننده نفت قابل اتکا صحبت کردند.

مذاکرات امارات و آمریکا در واشینگتن

در همین زمینه، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه و همکاری های بین المللی امارات روز پنجشنبه در واشینگتن با مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت است: مایک پومپئو و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان در خصوص مقابله با فعالیتهای بی ثبات کننده ایران در منطقه از جمله لبنان و همچنین درباره تشکیل ائتلاف استراتژیک خاورمیانه رایزنی کردند.

تلاش‌هایی از سوی آمریکا و کشورهای همپیمان عرب منطقه برای تشکیل «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» با نام مخفف «میسا» جهت مقابله با ایران در منطقه از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است.

آمریکا، عربستان، قطر، کویت، بحرین، امارات، عمان و اردن عضو این ائتلاف هستند. اخیرا گزارش‌هایی در خصوص کناره گیری مصر از این ائتلاف منتشر شده است.

در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمده است: مایک پومپئودر این دیدار از امارات متحده عربی به دلیل برای حمایت از مارتین گریفیتس،نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تشکر کرد.

طبق این بیانیه وزرای خارجه آمریکا و امارات بر لزوم پایبندی طرف‌های درگیر در جنگ یمن به توافقات به دست آمده در سوئد تاکید کردند.

با استفاده از رویترز، توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG