لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

انتقاد شدید کره شمالی از بولتون همزمان با ابراز خوشبینی ترامپ در مورد آینده


در این تصویر از ماه آوریل، ترامپ و بولتون در نشستی با فرماندهان نظامی در واشینگتن دیده می‌شوند
در این تصویر از ماه آوریل، ترامپ و بولتون در نشستی با فرماندهان نظامی در واشینگتن دیده می‌شوند

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید به آینده مذاکرات و تعاملات با کره شمالی و «احترام متقابل» خوشبین است؛ وزارت خارجه کره شمالی با حمله شدید لفظی به مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته جان بولتون در گوش ترامپ «نجوای جنگ» سر داده‌است.

دونالد ترامپ که برای مذاکره با نخست‌وزیر ژاپن به توکیو سفر کرده، در کنفرانسی خبری با شینزو آبه، در مورد کره شمالی گفت «شخصا فکر می‌کنم چیزهای خوبی پیش خواهد آمد». او افزوده «ممکن است اشتباه کنم یا درست بگویم، اما این احساس من است».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید بین کشورش و کره شمالی «احترام خوبی شکل گرفته، شاید بهتر از هر زمان دیگری… ولی خواهیم دید چه پیش می‌آید».

دور دوم مذاکرات بین ترامپ و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در زمستان گذشته در ویتنام، برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها، بدون دستیابی به سندی مکتوب ناموفق به پایان رسید، اما دو طرف گفتند به تبادل آرا و بیان خواسته‌های خود ادامه خواهند داد.

دولت آمریکا و در راس آن‌ آقای ترامپ گفته‌ آنچه کره شمالی می‌خواست در قبال پایان تحریم‌های گسترده در مورد زرادخانه هسته‌ایش انجام دهد، کافی نبود. پیونگ‌یانگ گفته خواستار توقف تحریم‌های سازمان ملل شده بود.

پس از آن اما کره شمالی انتقادهایی را متوجه برخی اعضای دولت آمریکا کرد، هرچند خود ترامپ را مستقیما هدف انتقاد قرار نداد.

پیونگ‌یانگ در هفته‌های اخیر موشک‌انداز چندگانه و موشک‌های کوتاه‌برد نیز آزمایش کرده‌است.

این آزمایش‌ها با انتقاد جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ روبه‌رو شد. آقای بولتون کره شمالی را به نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در زمینه آزمایش‌های موشکی متهم کرده و گفته در این مورد «تردیدی وجود ندارد».

پس از این اتهام‌ها بود که کره شمالی انتقادهای شدید خود از مشاور امنیت ملی ترامپ را آغاز کرد. در تازه‌ترین بیانیه وزارت خارجه آن کشور، جان بولتون فردی «تشنه جنگ» توصیف شده که در گوش ترامپ «نجوای جنگ» سر داده‌است.

در این بیانه که خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر کرده، گفته شده بولتون در تلاش «برای نابودی امنیت و صلح» است و «باید هرچه زودتر برود».

البته تنها بولتون نیست که هدف حملات لفظی تازه پیونگ‌یانگ قرار گرفته و پیشتر، جو بایدن، از نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری، که کیم جونگ‌اون را «دیکتاتور» توصیف کرده بود نیز از سوی کره شمالی «ابلهی با ضریب هوشی پایین» توصیف شده بود.

ترامپ یا دولت آمریکا هنوز واکنشی به بیانیه تازه وزارت خارجه کره شمالی نشان نداده‌اند. اما یک روز قبل از آن، با وجود اظهارات آقای بولتون در مورد ضدیت آزمایش‌های کره شمالی با قطعنامه‌های سازمان ملل، رئیس‌جمهوری آمریکا با کم‌اهمیت توصیف کردن آن‌ها اظهار کرد به این‌که کیم جونگ‌اون سر وعده‌هایش خواهد ماند، اطمینان دارد.

دونالد ترامپ در ضمن در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته بود گفته‌های کره شمالی در مورد جو بایدن «احتمالا دربرگیرنده پیامی برای من است».

رویترز، خبرگزاری فرانسه/ت
XS
SM
MD
LG