لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

کره شمالی: مواضع آمریکا مذاکرات را به شکست کشاند


دومین نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هانوی، پایتخت ویتنام بدون نتیجه پایان یافت (عکس از آرشیو)
دومین نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هانوی، پایتخت ویتنام بدون نتیجه پایان یافت (عکس از آرشیو)

کره شمالی اعلام کرده است، مواضع «خودسرانه و نادرست» آمریکا باعث شکست آخرین دور مذاکرات میان رهبران دو کشور شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی جمعه سوم خرداد اعلام کرد آمریکا با مطرح کردن «موضوعی کاملا نامربوط» باعث به بن‌بست رسیدن آخرین دور دیدارهای رهبران دو کشور در ماه فوریه سال جاری شد.

وی دقیقا نگفت «موضوع کاملا نامربوط» چه بوده است، اما گفت آمریکا بر شیوه‌ای (از مذاکره) تکیه و اصرار دارد که هرگونه پیشرفتی در آن ناممکن است.

اعلامیه وزارت‌خارجه کره شمالی می‌افزاید، ایالات متحده نمی‌تواند با ابزارهایی که در ذهن می‌پرورد، کره شمالی را حتی یک اینچ به عقب براند و هرچه بی‌اعتمادی واقدامات خصومت‌آمیز آن بیشتر شود، واکنش پیونگ‌یانگ نیز شدیدتر خواهد شد.

دونالد ترامپ بعد از دومین نشست خود با در هانوی، پایتخت ویتنام که به بن‌بست خورد، طی کنفرانس خبری با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در خصوص دلایل عدم دستیابی توافق گفت که آنها در ازای از بین بردن تاسیسات مورد نظر ما، خواستار لغو همه «تحریم‌ها بودند».

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اضافه کرد که رهبر کره شمالی می‌گفت در ازای لغو تحریم‌ها تاسیسات هسته ای یانگ بیون را از بین خواهد برد.

ترامپ و کیم جونگ اون قبلا در بهار پارسال نیز در سنگاپور دیدار داشتند.

اخیرا کره شمالی دست به آزمایش موشکهای کوتاه برد زد که تنشها میان دو کشور را بیشتر کرد. آمریکا نیز یک کشتی کره شمالی را به‌خاطر نقض تحریمهای آمریکا درباره انتقال زغال‌سنگ توقیف کرد.

کره شمالی تا پایان سال جاری میلادی به آمریکا فرصت داده است مواضع خود را نرم و منعطف کند، اما ترامپ و دیگر مقامات آمریکا با تاکید از کره شمالی می‌خواهند که به تعهدات خود برای برچیدن برنامه هسته‌ای عمل کند.

اعلامیه کره شمالی می‌گوید تا آمریکا با شیوه جدید محاسباتی پیش نیاید، مذاکرات هسته‌ای هرگز از سر گرفته نخواهد شد.

به رغم اولتیماتوم پیونگ‌یانک، اخیرا ترامپ اعلام کرد «روابط شخصی» او و رهبر کره شمالی «بسیار خوب» است، و برگزاری نشست سوم با کیم جونگ‌اون «برای درک این موضوع که هر یک کجا ایستاده‌ایم» ایده خوبی‌ست.

کیم جونگ‌اون نیز گفته است روابط او با ترامپ در «سطح فوق‌العاده‌ای» قرار دارد و او تا پایان سال انتظار خواهد کشید تا ببیند آیا ایالات متحده گام تازه‌ای در روند مذاکرات برمی‌دارد یا نه.

کره شمالی به‌دلیل برنامه اتمی و نظامی خود با تحریم‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو است. این کشور تحت رهبری کیم جونگ‌اون، از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸، دست به قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای خود زد و شمار چشم‌گیری آزمایش موشکی، از جمله موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما انجام داد.

کیم زمانی آمریکا را به «حمله اتمی پیشگیرانه» تهدید کرده بود و ترامپ نیز زمانی رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» توصیف کرده بود و گفته بود کره شمالی با «آتش و خشم روبه‌رو خواهد شد». اما در نهایت این روند تغییر کرد و دو طرف در رخدادی بی‌سابقه، در سنگاپور به مذاکره نشستند.

منابع: رویترز، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG