لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

آمریکا از ضبط یک کشتی کره شمالی به دلیل نقض تحریم‌ها خبر داد


کشتی باری «Wise Honest»، در آوریل سال ۲۰۱۸ در اندونزی به دلیل حمل زغال سنگ توقیف شده بود.
کشتی باری «Wise Honest»، در آوریل سال ۲۰۱۸ در اندونزی به دلیل حمل زغال سنگ توقیف شده بود.

دولت آمریکا روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت از ضبط یک کشتی باری کره شمالی که به دلیل نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ یانگ توقیف شده بود، خبر داد.

در حالی خبر ضبط این کشتی‌باری منتشر شده است که رسانه‌های کره جنوبی ساعاتی پیشتر هم اعلام کرده بودند که همسایه شمالی این کشور دو فروند موشک کوتاه‌برد دیگر شلیک کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که کشتی ۱۷ هزار تنی «وایز آنست Wise Honest»، یکی از بزرگترین کشتی‌های باری این کشور که در آوریل سال ۲۰۱۸ در اندونزی توقیف شده بود اینک در اختیار ایالات متحده است و در حال حرکت به سمت آب‌های آمریکا است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین گفت، این نخستین بار است که یک کشتی کره شمالی در ارتباط با نقض تحریم‌ها توسط ایالات متحده ضبط می شود.

با این حال، مقام های دادگستری آمریکا گفته‌اند، توقیف این کشتی باری کره شمالی بخشی از برنامه گسترده این کشور برای اجرای تحریم های بین المللی علیه پیونگ یانگ است تا فشار بر مقام های این کشور برای حل مناقشه اتمی در شبه جزیره کره را تشدید کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به شلیک دو موشک کوتاه برد توسط کره شمالی گفته است، «هیچ کس از این (اقدام) خوشحال نیست.»

رویترز می‌گوید، نشانه‌ای از تمایل آمریکا برای کاهش تحریم ها علیه کره شمالی دیده نمی شود و از طرف دیگر پیونگ یانگ نیز از زمان نشست دوم دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در هانوی ویتنام تمایلی به ادامه دیپلماسی نشان نداده است.

دونالد ترامپ در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرده است: روابط ادامه دارد…می دانم که آنها خواهان مذاکره هستند و درباره مذاکره حرف می زنند، امافکر می کنم هنوز آنها آماده مذاکره نیستند.

کره شمالی از ادامه تحریم‌های گسترده یا مسائلی مانند ادامه وضعیت آتش‌بس بین دو کره -به‌جای امضای توافق صلح- ناراضی است. در مقابل آمریکا نیز می‌گوید، تحریم‌ها بین‌المللی باید زمانی رفع شوند که زرادخانه هسته‌ای کره شمالی برچیده شده‌ باشد.

کره شمالی آوریل سال گذشته به طور رسمی از توقف آزمایش موشک های بالستیک قاره پیماو همچنین آزمایش‌های اتمی خبر داده بود.

با استفاده گزارش رویترز و نیویورک تایمز ؛ خ
XS
SM
MD
LG