لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

واشینگتن پست: دولت ترامپ در حال بررسی گزینه‌های مجازات چین در ارتباط با کرونا است


دونالد ترامپ طی هفته های اخیر از نحوه مقابله چین با شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده است.
دونالد ترامپ طی هفته های اخیر از نحوه مقابله چین با شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده است.

روزنامه واشینگتن پست روز پنجشنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که دولت دونالد ترامپ در حال بررسی گزینه‌هایی برای مجازات چین به دلیل نحوه مقابله این کشور با شیوع ویروس کرونا است.

دو مقام مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، به این روزنامه گفته‌اند، مقامات ارشد دولت در نهادهای مختلف، از جمله جامعه اطلاعاتی، قرار است روز پنجشنبه در خصوص اقدامات احتمالی علیه چین از جمله درخواست غرامت مالی دیدار و رایزنی کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا از اقدامات چین در مهار شیوع ویروس کرونا و همچنین اطلاعات رسانی به موقع در این خصوص انتقاد کرده است. وی همچنین پیشتر چین را به لاپوشانی درباره نحوه شیوع این ویروس متهم کرده بود.

طبق این گزارش، رئیس جمهور آمریکا و دستیارانش به طور خصوصی درباره حذف چین از شمول قانون مصونیت حاکمیت خارجی، صحبت کردند. چنین اقدامی اجازه می‌دهد که دولت و شهروندان آمریکایی علیه چین در دادگاه ادعای خسارت بکنند.

واشینگتن پست به نقل از کارشناسان حقوقی گزارش کرده است چنین اقدامی توسط دولت آمریکا با چالش‌هایی مواجه خواهد شد و مستلزم حمایت کنگره است.

این روزنامه اضافه کرده است که کارشناسان از دونالد ترامپ خواسته اند با توجه به این که چین نقشی اساسی در تامین تجهیزات پزشکی ایفا می کند، تا پایان یافتن بیماری همه گیر کرونا صبر کند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ایمیلی در پاسخ به واشینگتن پست نوشته است که در خصوص بحث داخل دولت اظهار نظر نمی کند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در جریان کنفرانس خبری گفته بود، آمریکا احتمالا به دنبال دریافت چند میلیارد دلار غرامت از چین خواهد بود و اقدامات دیگر را هم از نظر دو نمی‌دارد.

با این حال یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته است، آمریکا باید بداند که دشمن ویروس کرونا است و نه چین.

گانگ شوانگ اضافه کرده است: من در خصوص مجازات یا پاسخگویی بارها گفته‌ام چنین اظهاراتی پایه و اساس قانونی ندارند و در عرصه بین المللی سابقه نداشته‌اند.

دونالد ترامپ همچنین روز گذشته در مصاحبه‌ اختصاصی با خبرگزاری رویترز گفت، نحوه مقابله چین با شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که پکن دست به هر کاری می‌زند تا او در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ماه نوامبر پیروز نشود.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به این که در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای برخورد با چین به دلیل شیوع ویروس کرونا است، اظهار داشت: کارهای زیادی می‌توانم انجام دهم.

دونالد ترامپ، چین را بابت شیوع ویروس کرونا در جهان که تنها در ایالات متحده به مرگ دست‌کم ۶۲ هزار نفر انجامیده و اقتصاد این کشور را دچار رکود کرده است، مقصر می‌داند.

او که متهم است برای مهار این ویروس در آمریکا دیر اقدام کرده است، به نوبه خود می‌گوید که چین باید خیلی زودتر از این‌ها جهان را در مورد ویروس کرونا آگاه می‌کرد.

با استفاده از رویترز، دهیل و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG