لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

ترامپ وکیل سابق خود را به دروغگویی برای کاهش دوران حبس متهم کرد


دونالد ترامپ پیشتر  گفته بود که هرگز از مایکل کوهن نخواسته که قانون را نقض کند.
دونالد ترامپ پیشتر  گفته بود که هرگز از مایکل کوهن نخواسته که قانون را نقض کند.

همزمان با انتشار گزارش وب سایت «بازفید» که مدعی است دونالد ترامپ به مایکل کوهن وکیل سابقش دستور داده بود درباره رابطه وی با روسیه به کنگره دروغ بگوید، آقای ترامپ در توییتی روز جمعه گفته است، مایکل کوهن برای کاهش دوران حبس خود «دروغ می‌گوید.»

دونالد ترامپ در توییت خود اشاره‌ای به گزارش وب سایت بازفید نکرده است.

در توییت آقای ترامپ آمده است: کوین کورکه از فاکس نیوز نوشت: «فراموش نکنید که مایکل کوهن تاکنون در دادگاه به دلیل شهادت دروغ و کلاهبرداری محکوم شده است و اخیرا همین هفته جاری وال استریت جورنال این موضوع را مطرح کرد که او ممکن است ده ها هزار دلار دزدیده باشد.» دروغگویی برای کاهش دوران حبس خویش.

وبسایت خبری بازفید روز پنجشنبه به نقل از دو مقام انتظامی و قضایی که در تحقیقات مربوط به این ماجرا شرکت داشتند گزارش داد که دونالد ترامپ و مایکل کوهن در طول کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ به برنامه ریزی برای ساخت برج ترامپ در روسیه ادامه می دادند. ولی پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری او شخصا به وکیلش دستور داد که در شهادت به کنگره در مورد این برنامه ها دروغ بگوید.

این دومقام که نامشان فاش نشده است به بازفید گفته اند، تحقیقات در این زمینه براساس اعترافات مایکل کوهن نبوده است، بلکه براساس مدارک، پیام‌ها و ایمیل‌های رد و بدل شده بازرسان به این موضوع پی بردند و سپس مایکل کوهن را مورد بازجویی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز مایکل کوهن که سالها وکالت دونالد ترامپ را به عهده داشته و یک بار گفته بود حاضر است به خاطر رییس خود «حتی گلوله بخورد» در ماه دسامبر به جرم شهادت دروغ به کنگره و نقض قوانین مالی کارزار انتخاباتی به سه سال زندان محکوم شد و دوران حبس او قرار است از ماه مارس آغاز شود.

سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه ای با شبکه خبری فاکس نیوز به شدت به این گزارش و مایکل کوهن حمله کرد. او حاضر نشد مستقیما به این سئوال پاسخ دهد که آیا دونالد ترامپ به آقای کوهن دستور داده بود که دروغ بگوید و گفت «طرح چنین فرضیه ای مسخره است.»

وکیل و مشاور مایکل کوهن نیز ترجیح داده اند در مورد این گزارش موضع گیری نکنند.

خبرگزاری رویترز می افزاید آدام شیف رییس کمیسیون امنیت مجلس نمایندگان پنجشنبه شب و پس از انتشار این گزارش در توئیتر نوشت :«طرح اتهام به رییس جمهور آمریکا در مورد وادار کردن افراد به شهادت دروغ در برابر این کمیسیون با هدف جلوگیری از تحقیقات و سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های اقتصادی‌اش در روسیه یکی از جدی ترین اتهاماتی است که تاکنون مطرح شده است. ما همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا ببینیم این ادعا حقیقت دارد یا نه.»

جرولد نادلر رییس کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان هم در پیامی در شبکه توئیتر گفت این کمیسیون نیز تحقیق خواهد کرد. او افزود: «ما می دانیم که پرزیدنت به اشکال و در موارد مختلف تلاش کرده از تحقیقات جلوگیری کند. وادار کردن کارمندان و افراد تحت مسئولیت به دادن شهادت دروغ به کنگره یک جرم فدرال است.»

گزارش منتشر شده در وبسایت بازفید علاوه بر اشاره به این جرم احتمال جلوگیری از تحقیقات و توطئه را نیز مطرح می کند.

رویترز می‌گوید، هر چند وزارت دادگستری آمریکا در گذشته اعلام کرده که رییس جمهوری را نمی توان در دوران عهده داری این مقام محاکمه کرد ولی اگر صحت گزارش اخیر تایید شود ممکن است به بحث در مورد استیضاح رییس جمهور توسط کنگره دامن بزند.

دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که هرگز از مایکل کوهن نخواسته که قانون را نقض کند.

ماه گذشته یک دادستان عضو هیات تحقیق رابرت مالر، بازرس ویژه وزارت دادگستری و مسئول تحقیقات در مورد نقش روسیه در انتخابات آمریکا و احتمال تبانی کارزار دونالد ترامپ با مسکو گفته بود، همکاری‌ مایکل کوهن در این پرونده بسیار با ارزش بوده است.

دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر خواستار مجازات سنگین برای وکیل سابق خود شده و او را یک دروغگوی حرفه‌ای معرفی کرده است.

XS
SM
MD
LG