لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

ابراز نارضایتی ترامپ از بخشی از سخنان فاوچی: «برای من قابل قبول نیست»


در این تصویر از چهار آوریل دکتر فاوچی (راست) و رئیس‌جمهوری آمریکا؛ آنتونی فاوچی خود در حال حاضر در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برد.
در این تصویر از چهار آوریل دکتر فاوچی (راست) و رئیس‌جمهوری آمریکا؛ آنتونی فاوچی خود در حال حاضر در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برد.

دونالد ترامپ از بخشی از اظهارات اخیر عضو ارشد هیئت متخصصان مقابله با کووید-۱۹ در آمریکا ابراز نارضایتی کرده‌است. دکتر آنتونی فاوچی گفته بازگشایی شتاب‌زده اقتصاد و مدارس کشورش خطر شیوع دوباره کرونا را افزایش می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۴ اردیبهشت در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید گفته «این پاسخ قابل قبولی برای من نیست؛ به ویژه وقتی صحبت از مدرسه‌هاست».

دونالد ترامپ روز چهارشنبه گفته تنها چیزی که قابل قبول است، این است که استادان و آموزگاران «از یک سنی بالاتر» سر کلاس‌های درس نروند: «من فکر می‌کنم که آن‌ها برای چند هفته دیگر نباید سخت بگیرند».

دکتر فاوچی یک روز پیش از آن در مجلس سنای ایالات متحده، برای ارائه گزارش مربوط به وضعیت شیوع ویروس کرونای سارس-۲، به‌شکل مجازی حضور یافته بود. او از مقام‌های ایالتی خواسته برای کاهش مقررات قرنطینه و بازگشایی بخش‌های عمومی مانند مدارس، منتظر بهبود نشانه‌ها از جمله کاهش شمار ابتلا و درگذشت بمانند.

آنتونی فاوچی خود در حال حاضر در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برد چراکه با افراد مبتلا تماس داشته است.

کاخ سفید اجازه نداده بود تا دکتر فاوچی به کمیسیون بهداشت مجلس نمایندگان که در کنترل دمکرات‌هاست، گزارش ارائه کند. به همین دلیل نیز رئیس مرکز مبارزه با بیماری‌های عفونی و از مسئولان ارشد مقابله با ویروس کرونا در آمریکا، در نشست مجازی با سنا حضور یافت.

آقای ترامپ که مدت‌هاست بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا را محور اصلی تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده، در عین حال از پیامدهای تعطیلی طولانی‌مدت کشور نیز ابراز نگرانی کرده است. او فرمانداران ایالت‌ها را تشویق کرده هر چه سریع‌تر فعالیت‌های عادی و اقتصادی را از سر گیرند.

آنتونی فاوچی البته در هفته‌های اخیر هدف حملات و انتقادهای شدید گروه‌هایی قرار گرفته‌است؛ به‌ویژه آن دست از طیف سیاسی ایالات متحده که در آن کشور راست افراطی به‌شمار می‌رود، و نیز کاربران و تولیدکنندگان مجازی تئورهای توطئه در شبکه‌های اجتماعی.

رئیس مرکز مبارزه با بیماری‌های عفونی از پیشنهادکنندگان اصلی طرح‌های قرنطینه‌های و مقررات رفت و آمدی در آمریکا است.

اظهارات یا واکنش‌های آقای ترامپ به سخنان یا اظهارات آنتونی فاوچی معمولا بازتاب گسترده‌ای می‌یابد.

برای نمونه ماه پیش وقتی او یک نوشته در مورد اخراج فاوچی را ری‌توئیت کرد، رسانه‌ها به آن پوشش گسترده‌ای دادند. رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۴ اردیبهشت در مصاحبه‌ای با با شبکه فاکس گفته «آنتونی مرد خوبی‌ست، بسیار مرد خوبی‌ست».

او افزوده «ما می‌خواهیم این کار (بازگشایی‌ها) را با حفظ ایمنی، ولی در عین حال در اسرع وقت، انجام دهیم».

شیوع بیماری کووید-۱۹ در آمریکا تا کنون به جان‌باختن بیش از ۸۲ هزار نفر انجامیده‌است.

منابع: رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG