لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

وعده‌هایی که ترامپ در یک سال به آن‌ها عمل کرد‎


در آستانه یک‌سالگی دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، رسانه ها و خبرگزاری ها به کارنامه وی طی یکسال گذشته پرداخته اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارشی نوشته است: دونالد ترامپ به رغم برخی مشکلات در ۱۰۰ روز نخست کاری خود، توانسته است در اولین سال حضور در کاخ سفید بخش مهمی از وعده های انتخاباتی خود را اجرا کند و برخی دیگر را نیز تا حدودی به جلو ببرد.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به تصویب اصلاح قانون مالیاتی، از این قانون به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای حضور یکساله او در کاخ سفید یاد کرده است.

آسوشیتدپرس نوشته است: دونالد ترامپ توانست اصلاح مالیات را انجام دهد، تاریخی ترین قانونی که توانسته در کنگره به تصویب برساند؛ قاضی محافظه کار مورد نظر خود را به دیوان عالی بفرستد؛ همین طور ده ها قاضی فدرال را به سنا معرفی کند و با فرمان اجرایی خود همانطور که در مبارزات انتخاباتی وعده داده بود آمریکا را ازتوافق های بین المللی (مانند توافق پاریس) خارج کند.

از تصویب اصلاح قانون مالیاتی به عنوان بزرگترین تغییر مالیاتی در آمریکا ظرف ۳۰ سال گذشته یاد شده است.

خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس تحقق بخش دیگری از وعده های انتخاباتی او بود که واکنش شماری از کشورهای جهان را در پی داشت.

دونالد ترامپ به هنگام خروج آمریکا از معاهده پاریس در ۱۱ خردادماه گفته بود:‌ «از امروز، ایالات متحده اجرای تمام موارد غیر الزام‌آور معاهده پاریس و هزینه‌های سنگین مالی و اقتصادی که این توافق بر کشور ما تحمیل می‌کند را متوقف می‌سازد.»

روزنامه «وال استریت جورنال» نیز روز سه شنبه ۲۶ دی در گزارشی نوشته است که بورس آمریکا طی یک سال گذشته در دوران حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید به رکوردهایی دست یافته است که نتیجه مجموعه ای از سیاست های حامی کسب و کار، ثبات درآمدهای شرکت های بزرگ و رشد اقتصاد جهانی بوده است.

آسوشیتدپرس، همچنین به ناکامی دونالد ترامپ در تحقق وعده خود در لغو قانون بیمه همگانی، موسوم به اوباماکر، اشاره کرده است. این گزارش همچنین اضافه کرده است که وی تاکنون نتوانسته است دولت مکزیک را وادار به پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی کند.

آسوشیتدپرس در ادامه به فرمان اجرایی دونالد ترامپ در خصوص منع سفر شهروندان چند کشور عمدتا مسلمان به آمریکا اشاره کرده است. این فرمان اجرایی ابتدا با مخالفت دادگاه های فدرال مواجه شد، ولی در نهایت دیوان عالی آمریکا به اجرای فرمان سوم دونالد ترامپ در این زمینه رای داد.

XS
SM
MD
LG