لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

کیفرخواست و مراحل دادرسی اتهامات دونالد ترامپ


تظاهرکنندگان مخالف دونالد ترامپ در مقابل ساختمان دادگاه جنایی منهتن نیویورک- ۱۵ فروردین
تظاهرکنندگان مخالف دونالد ترامپ در مقابل ساختمان دادگاه جنایی منهتن نیویورک- ۱۵ فروردین

هیئت منصفه عالی در دادگاه ناحیه منهتن شهر نیویورک روز ۱۰ فروردین صدور کیفرخواست علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به اتهام پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر سابق پورن را تایید کرد.

براساس این کیفرخواست آقای ترامپ روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین در اولین جلسه دادرسی تفهیم اتهام خواهد شد.

در این گزارش مباحث حقوقی و مراحل گوناگون این دادرسی تشریح می‌شود.

کیفرخواست

کیفرخواست یک سند دادگاه حاوی اتهامات علیه متهم است که از سوی هیئت منصفه عالی تأیید شده است. وظیفه هیئت منصفه عالی این است که مشخص کند آیا دادستانی برای اعلام جرم علیه متهم و شروع دادرسی مدارک کافی در اختیار دارد یا نه.

کیفرخواست رسماً فرد متهم را به ارتکاب جرم متهم و از نظر قضایی زمینه محاکمه او را فراهم می‌کند. به‌دنبال صدور کیفرخواست، جزییات اتهامات رسما به متهم ابلاغ می‌شود. این روال قضایی به عنوان حق متهمان در متمم پنجم قانون اساسی آمریکا در نظر گرفته شده است.

در مرحله بعدی، تمامی اتهامات به فرد متهم تفهیم خواهد شد. طبق مقررات قضایی آمریکا، پلیس و نیروی انتظامی معمولا قبل از جلسه تفهیم اتهام از متهم عکس و اثر انگشت می‌گیرند.

تفهیم اتهام

تفهیم اتهام معمولا اولین جلسه دادرسی محسوب می‌شود که در آن اتهامات علیه متهم قرائت می‌شود و او حق دارد نظرش را که پذیرش جرایم و یا رد جرایم است اعلام کند. در جلسه تفهیم اتهام دادستان و یا قاضی فهرست اتهامات را با صدای بلند قرائت می‌کند.

در این جلسات به‌خصوص در مورد دادرسی‌های مهم و یا جرایم جدی، وکیل متهم نیز در جلسه حضور دارد. اگر متهم اتهامات را نپذیرد معمولا قاضی با در نظر گرفتن این پاسخ تاریخ حضور بعدی او در جلسه دادرسی و یا تاریخ تقریبی شروع محاکمه را اعلام می‌کند.

اگر متهم جرایم را بپذیرد قاضی دادگاه معمولا کمی دیرتر مجازات را اعلام خواهد کرد.

وکلای آقای ترامپ گفته‌اند که او در جلسه تفهیم اتهام سه‌شنبه، همه اتهامات را رد خواهد کرد. وکلای متهمانی که در اولین جلسه دادرسی اتهامات را رد می‌کنند ممکن است برای پیشگیری از شروع محاکمه با دادستانی وارد چانه‌زنی شوند. در اکثر موارد متهمان برخی از اتهامات را پذیرفته و برخی دیگر از اتهامات را رد می‌کنند.

وثیقه (ضمانت)

قضات در دادگاه‌های کیفری نیویورک برای صدور قرار ضمانت سه گزینه دارند: آن‌ها می‌توانند قرار ضمانت صادر کنند؛ متهم را بدون قرار ضمانت آزاد کنند و یا با رد درخواست آزادی با قرار وثيقه، حکم بازداشت متهم را صادر کنند.

طبق مقررات قضایی نیویورک، هدف از صدور قرار ضمانت تضمین حضور متهم در جلسات بعدی دادگاه بدون در نظر گرفتن این احتمال است که فرد متهم تا زمان از سرگیری دادرسی ممکن است جرایم دیگری مرتکب شود.

در سال ۲۰۱۹ دستگاه قضایی نیویورک صدور قرار ضمانت در شکل وثیقه نقدی برای اکثر موارد بزهکاری غیرخشونت‌آمیز را لغو کرد. اتهامات علیه دونالد ترامپ در زمره همین موارد است.

ممنوعیت اظهار نظر علنی در مورد دادرسی

صدور چنین حکمی از سوی قاضی دادگاه به این معنی است که دادستانی، وکلا و همه طرف‌های درگیر در محاکمه از جمله شهود حق اظهار نظر علنی در مورد پرونده را ندارند.

صدور این حکم در پرونده‌های جنایی بسیار معمول است چون اظهار نظرهای علنی ممکن است به ترغیب خشونت منجر شود و یا تهدیدی علیه امنیت دادستانی و شهود باشد و حتی مشارکت شهروندان در هیئت منصفه را به خطر بیاندازد.

طبق مقررات قضایی نیویورک، اگر یک متهم این دستور را نقض کند توسط قاضی به جرم سرپیچی از دادگاه تحت پیگرد قرار می‌گیرد و ممکن است به یک سال زندان محکوم شود. قضات قبل از احضار متهمی که مرتکب چنین جرمی شده باشد معمولا به او هشدار می‌دهند.

اگر قاضی تصمیم بگیرد که همه طرف‌های درگیر در دادرسی از جمله دونالد ترامپ حق اظهارنظر علنی ندارند او می‌تواند علیه این حکم اعتراض کرده و استدلال کند که به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال چنین محدودیتی نقض آزادی بیان او بر مبنای متمم اول قانونی اساسی آمریکا است.

XS
SM
MD
LG