لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

ترامپ: پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره با کیم ملاقات می‌کنم


دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید دومین دیدار وی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر صورت خواهد گرفت.

قرار است انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا ششم نوامبر برگزار شود و ترامپ در جریان سفری تبلیغاتی برای نامزدهای حزب جمهوری‌خواه گفته که دیدار با کیم «باید به بعد از انتخابات موکول شود، چرا که در حال حاضر نمی‌توانم آمریکا را ترک کنم.»

نخستین دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، ۱۲ ژوئن سال جاری میلادی در سنگاپور صورت گرفت.

پس از این دیدار، دونالد ترامپ در مورد مسئله توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی از یک‌سو و در عین حال توقف رزمایش‌های مشترک آمریکا با کره جنوبی سخن گفت.

ترامپ روز سه‌شنبه (۱۷ مهر) نیز به خبرنگاران، از آماده‌کردن برنامه‌های خود برای دومین‌ دیدار با رهبر کره شمالی خبر داده و گفت که طرفین در مذاکرات خود به پیشرفت‌‌های «باورنکردنی» دست یافته‌اند.

رئیس جمهور آمریکا درباره دستاوردهای دیدار تاریخی خود با کیم گفته است از زمان دیدار وی با کیم، «دیگر پرتاب موشک‌ نداریم، دیگر آزمایش هسته‌ای نداریم. پیشرفت‌های باور نکردنی، حتی فراتر از باورنکردنی به دست آمده است.»

وی از «موافقت» خود با دیدار دوباره با کیم جونگ اون خبر داده و افزوده است:‌ «روابط بسیار خوبی با کیم داریم، من به او علاقه‌مندم و او هم به من علاقه‌مند است. روابط ما بسیار خوب است.»

به گفته وی، کیم و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، آخر هفته گذشته «مذاکرات خوبی» با یکدیگر داشته‌اند و سه تا چهار مکان برای دیدار دوم آنها در نظر گرفته شده است.

پومپئو در اظهاراتی کوتاه به خبرنگاران گفته بود که هنوز «راهی طولانی و کارهای زیادی» در گفت‌و‌گوها میان دو طرف باقی مانده، اما در حال حاضر در «راهی» قرار گرفته‌ایم که «هدف نهایی» آن، خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی است.

وی همچنین دستیابی به توافق بر سر جزئیات غیراتمی شدن کره شمالی را «بسیار نزدیک» ارزیابی کرده است.

این در حالی است که ری یونگ‌هو، وزیر خارجه کره شمالی، ضمن انتقاد از ادامه تحریم‌های آمریکا علیه پیونگ‌یانگ و «عمیق‌تر شدن بی‌اعتمادی» گفته در چنین فضایی کشورش حاضر نخواهد شد به‌شکل یک‌طرفه سلاح‌های خود را کنار بگذارد.

روزنامه واشینگتن پست نیز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته که وزیر خارجه کره جنوبی از احتمال تصمیم این کشور برای تعلیق برخی تحریم‌ها علیه همسایه شمالی برای کمک به پیشرفت دیپلماسی میان طرفین خبر داده است.

کانگ کیونگ ها، هدف از این تصمیم را شتاب بخشیدن به دیپلماسی در بهبود روابط دوجانبه و خنثی‌کردن بحران هسته‌ای اعلام کرده است.

به گفته وی، سئول در حال بررسی لغو تحریم‌هایی علیه پیونگ‌یانگ است که پس از حمله این کشور به یک کشتی جنگی کره جنوبی که منجر به مرگ ۴۵ ملوان این کشور شد، اعمال شده است.

کره جنوبی پس از این حادثه، به تمام فعالیت‌های اقتصادی مرزی مشترک با کره جنوبی خاتمه دارد.

در صورت لغو این تحریم‌ها، این اقدام کره جنوبی می‌تواند بزرگ‌ترین تصمیم اخیر این کشور برای بهبود رابطه با همسایه شمالی خود باشد.

شبه‌جزیره کره پس از پایان جنگ جهانی به دو قسمت شمال و جنوب تشکیل شد و با پایان جنگ دو کره، دو کشور عملا بدون آن‌که دیگری را به‌رسمیت بشناسند در دو سوی یک منطقه حائل حفاظت‌شده قرار گرفته‌اند.

کیم جونگ‌ایل در سال ۲۰۱۱ درگذشت و پسرش، رهبر فعلی شمال، قدرت را در دست گرفت. در سال گذشته میلادی تنش‌ها در شبه‌جزیره کره چنان بالا گرفت که رهبران واشینگتن و پیونگ‌یانگ دیگری را به «آتش و خشم»، «نابودی» یا «جنگ پیشگیرانه اتمی» تهدید کرده بودند.

منابع: تلگراف، واشینگتن پست و رادیو فردا؛‌ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG