لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر راهی کره شمالی می‌شود


وزارت امور خارجه آمریکاروز سه شنبه ۱۰ مهرماه اعلام کرد مایک پومپئو وزیر امور خارجه این کشور روز شنبه راهی پیونگ یانگ خواهد شد تا در خصوص غیر اتمی شدن شبه جزیره کره با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مذاکره کند.

به گزارش رویترز، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که آقای پومپئو طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ مهر به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین نیز سفر خواهد کرد.

هدر ناوئرت در خصوص سفر آقای پومپئو به پیونگ یانگ اظهار داشت: چهارمین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به کره شمالی در ظرف یکسال نشانه پیشرفت در مذاکرات (هسته‌ای) است. البته راه طولانی باقی مانده است، ولی ما در انتظار گام های جدیدی در این مذاکرات هستیم.

در حالی مایک پومپئو به کره شمالی سفر می کند که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی برای بار دوم دیدار کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید، مایک پومپئو پس از سفر به کره شمالی به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین سفر خواهد کرد تا رهبران و مقام‌های این کشورها را از جزئیات مذاکرات خود باکیم جونگ اون مطلع کند.

هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد مایک پمپئو دعوت کیم جونگ اون برای دیدار از کره شمالی را پذیرفته است.

اولین دیدار بی‌سابقه رهبران دو کشور ماه ژوئن در سنگاپور انجام شد و دو طرف به طور کلی متعهد شدند که در راستای غیر هسته‌ای شدن شبه جزیره کره همکاری کنند.

اما دولت کره شمالی تاکنون خواسته‌های آمریکا از جمله ارائه جزئیات کامل از برنامه‌های تسلیحاتی و برداشتن گام‌های موثر در زمینه توقف برنامه‌های هسته‌ای خود را عملی نکرده است.

این در حالی است که طی هفته های اخیر رهبران آمریکا و کره نامه هایی رد و بدل کرده اند. در همین زمینه، دونالد ترامپ روز شنبه گفت‌وگوهایش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را مذاکراتی دشوار خواند که به گفته او هر دو طرف «سرسخت» بودند، اما بعد به گفته وی «عاشق یکدیگر» شدند.

ری یونگ‌هو، وزیر خارجه کره شمالی، هفتم مهر ماه، در جریان سخنرانی خود در گردهمایی ملل متحد در نیویورک تاکید کرده پیونگ‌یانگ آماده‌است تا به موارد مورد توافق میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، عمل کند. با این حال سخنان او با انتقادهایی از روند وقایع، ادامه تحریم‌ها و «عمیق‌تر شدن بی‌اعتمادی» همراه بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت
XS
SM
MD
LG