لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

مایک پمپئو برای تدارک دومین اجلاس ترامپ و کیم به کره شمالی می‌رود


مایک پمپئو در مصاحبه‌ای گفت: «مقامات آمریکایی با دقت کامل مشغول تدارک اجلاس بعدی رهبران دو کشور هستند».
مایک پمپئو در مصاحبه‌ای گفت: «مقامات آمریکایی با دقت کامل مشغول تدارک اجلاس بعدی رهبران دو کشور هستند».

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه چهارم مهرماه گفت که با همتای کره شمالی خود دیدار سازنده‌ای داشته و ماه آینده برای تدارک دومین اجلاس رهبران دو کشور به کره شمالی سفر خواهد کرد.

مایک پمپئو در پیامی در شبکه توئیتر نوشت موضوع دیدار او با ری یونگ هو، وزیر خارجه کره شمالی، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت‌وگو در مورد اجلاس آتی و «گام‌های بعدی در راستای غیر هسته‌ای شدن کره شمالی بوده است».

او افزود: «کارهای زیادی باقی مانده ولی ما حرکت به پیش را ادامه خواهیم داد».

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مایک پمپئو دعوت کیم جونگ اون برای دیدار از کره شمالی را پذیرفته است. این چهارمین سفر او به آن کشور طی سال جاری است.

وزارت خارجه آمریکا افزود: «هدف از این دیدار پیشرفت در زمینه غیرهسته‌ای شدن کامل و نهایی کره شمالی و تدارک دیدار بعدی بین رهبران دو کشور است».

اولین دیدار بی‌سابقه رهبران دو کشور ماه ژوئن در سنگاپور انجام شد و دو طرف به طور کلی متعهد شدند که در راستای غیر هسته‌ای شدن شبه جزیره کره همکاری کنند.

اما دولت کره شمالی تاکنون خواسته‌های آمریکا از جمله ارائه جزئیات کامل از برنامه‌های تسلیحاتی و برداشتن گام‌های موثر در زمینه توقف برنامه‌های هسته‌ای خود را که تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شود عملی نکرده است.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه گفت آمریکا و کره شمالی «روابطی عالی دارند» و در آینده نزدیک زمان و محل ملاقات بعدی با کیم جونگ اون را اعلام خواهد کرد.

مایک پمپئو در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «مقامات آمریکایی با دقت کامل مشغول تدارک اجلاس بعدی رهبران دو کشور هستند».

او افزود اجلاس بعدی ممکن است در ماه اکتبر و به احتمال زیاد بعد از آن برگزار خواهد شد.

دونالد ترامپ نیز روز چهارشنبه در پاسخ به این سئوال که کره شمالی قبل از اجلاس بعدی چه اقداماتی باید انجام دهد گفت: «ما از سال گذشته پیشرفت زیادی کرده‌ایم. آنها در حال غیرهسته‌ای کردن کره شمالی هستند و دو کشور اکنون مناسباتی عالی دارند».

اظهار نظرهای امسال دونالد ترامپ با سخنان سال گذشته‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تفاوت چشمگیری دارد. او سال گذشته تهدید کرد که کره شمالی را «کاملا نابود» خواهد کرد و رهبر آن کشور را «مرد موشکی» نامید.

در سخنرانی روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل، آقای ترامپ شجاعت کیم جونگ اون برای خلع سلاح آن کشور را ستود ولی تاکید کرد که هنوز کارهای زیادی باقی مانده و تا زمان غیرهسته‌ای شدن کره شمالی تحریم‌های آمریکا علیه آن کشور ادامه خواهد یافت.

وی روز چهارشنبه نیز در جلسه شورای امنیت گفت به دور از رسانه‌ها و در پشت پرده اتفاقات مهمی در رابطه با کره شمالی اتفاق افتاده است.

آقای ترامپ افزود: «به نظرم طی ماه‌ها و سال‌های آینده در کره شمالی اتفاقات خوبی روی خواهد داد. به نظرم ما به توافق خواهیم رسید ولی متاسفانه برای تضمین ادامه پیشرفت تا زمان غیر هسته‌ای شدن کامل آن کشور باید قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کنیم».

مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس افزود دولت کره شمالی با بازرسی بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای آن کشور موافقت کرده است.

او افزود: «از ابتدای مذاکرات ما بر راستی‌آزمایی روند غیرهسته‌ای شدن تاکید کرده‌ایم. ما هر ادعایی را باور نخواهیم کرد و تضمین خواهیم کرد که کیم جونگ اون به وعده‌های خود به جامعه بین المللی عمل کند».

مايک پمپئو پس از آخرين ديدار خود از پيونگ يانگ در ماه ژوئيه گفت پيشرفت‌هايی صورت گرفته ولی چند ساعت بعد حکومت کره شمالی محتوای درخواست‌های وی را «گانگستری» نامید.

بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG