لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

ترامپ: چین به دنبال دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکاست


رئیس‌جمهوری آمریکا علت «تلاش چین» برای دخالت در انتخابات کنگره را به خاطر مواضع حزب جمهوریخواه در زمینه تجارت دانسته است.
رئیس‌جمهوری آمریکا علت «تلاش چین» برای دخالت در انتخابات کنگره را به خاطر مواضع حزب جمهوریخواه در زمینه تجارت دانسته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه چهارم مهر چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر متهم کرد و گفت دولت چین به خاطر مواضع حزب جمهوریخواه در زمینه تجارت خواهان تضعیف نتایج این حزب در انتخابات است.

دونالد ترامپ در بخشی از جلسه شورای امنیت سازمان ملل که موضوع آن منع گسترش سلاح‌های کشتار و تخریب جمعی است و ریاست آن را به عهده دارد گفت: «چین در تلاش است تا در انتخابات نوامبر ۲۰۱۸ علیه دولت من دخالت کند».

وی برای اثبات این اتهامات هیچ شواهدی ارائه نداد. مقامات چینی نیز تاکنون به این سخنان او واکنش نشان نداده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این جلسه در مورد ایران، کره شمالی و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه نیز صحبت کرد.

آقای ترامپ در بخشی از سخنان خود گفت: «آنها (چین) نمی‌خواهند ما در انتخابات پیروز شویم چون من اولین رئیس‌جمهوری هستم که در زمینه تجارت، چین را به چالش کشیده‌ام و در این زمینه در حال پیروزی هستیم. ما در همه زمینه‌ها در حال پیروزی هستیم. ما نمی‌خواهیم که آنها در انتخابات بعدی دخالت کنند».

موعد بعدی برای شرکت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سال ۲۰۲۰ است ولی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر مشخص خواهد شد که آیا حزب جمهوریخواه کنترل مجلس سنا و مجلس نمایندگان را حفظ خواهد کرد یا نه.

نتایج برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب دمکرات می‌تواند در این انتخابات به پیروزی برسد.

آقای ترامپ در طول سخنرانی خود در شورای امنیت که حدود ۱۰ دقیقه طول کشید به احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ که او در آن به پیروزی رسید، هیچ اشاره‌ای نکرد.

ادعاهای مربوط به دخالت روسیه بر تمام دوران ریاست‌جمهوری او سایه انداخته و تحقیقات رابرت مالر بازرس ویژه وزارت دادگستری در مورد این موضوع و احتمال تبانی کارزار دونالد ترامپ با عوامل روسیه هنوز ادامه دارد.

آقای ترامپ در اجلاس ماه ژوئیه در هلسینکی تکذیب دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور، را پذیرفت.

آقای ترامپ بارها مخالفت خود را با ادامه تحقیقات در مورد این موضوع اعلام کرده و آن را «تعقیب کینه‌توزانه» علیه خود توصیف کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG