لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

ترامپ: گفت‌وگوهایی سرسختانه با رهبر کره شمالی داشتم ولی عاشق یکدیگر شدیم


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفت‌وگوهایش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را مذاکراتی دشوار خواند که به گفته او هر دو طرف «سرسخت» بودند اما بعد به گفته وی «عاشق یکدیگر» شدند.

آقای ترامپ که شامگاه شنبه، هفتم مهر، در جمع هوادارانش در ویرجینیای غربی سخنرانی می‌کرد، به رسانه‌های خبری اشاره کرد و گفت آنها این حد از مثبت بودن درباره رهبر کره شمالی را «مغایر با شأن رئیس جمهور» می‌دانند و می‌گویند چرا رئیس جمهور کوتاه آمده است. «ولی من اصلاً کوتاه نیامده‌ام».

کمتر از چهار ماه پیش رهبران آمریکا و کره شمالی، در رویدادی تاریخی، در سنگاپور با یکدیگر دیدار و درباره غیراتمی شدن شبه‌جزیره کره گفت‌وگو کردند.

پس از این دیدار، مقام‌های دو کشور چند بار از اظهار نظرهای طرف مقابل انتقاد کردند؛ با این حال نامه‌هایی بین رهبران دو کشور رد و بدل شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای ترامپ در سخنرانی جدیدش بار دیگر گفت که کیم جونگ اون برای او «نامه‌هایی عالی» نوشت.

دونالد ترامپ در این سخنرانی گفت: «من واقعاً سختگیر بودم و او [کیم جونگ اون] هم همین‌طور بود، و بگو مگوی ما می‌توانست همین‌طور ادامه پیدا کند.»

او افزود: «اما بعد عاشق هم شدیم. اوکی؟ واقعیت را می‌گویم. او نامه‌های زیبا به من نوشت، و این نامه‌ها عالی‌اند.»

ساعاتی پیش از سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا، وزیر خارجه کره شمالی از ادامه تحریم‌ها علیه کشورش انتقاد کرده بود.

ری یونگ‌هو در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت پیونگ‌یانگ آماده است به توافق‌های ترامپ - اون عمل کند اما با ادامه تحریم‌ها و «در شرایط عمیق‌تر شدن بی‌اعتمادی»، کشورش حاضر نخواهد شد به طور یک‌طرفه سلاح‌های خود را کنار بگذارد.

با وجود انتقادهای مطرح‌شده در سخنرانی این مقام ارشد کره شمالی، لحن او نسبت به سخنرانی‌های تند مقام‌های این کشور در سال‌های گذشته، بسیار نرم‌تر بود.

دونالد ترامپ در سخنرانی شامگاه شنبه‌اش با اشاره به اینکه «داشتیم وارد جنگ با کره شمالی می‌شدیم و ممکن بود میلیون‌ها نفر کشته شوند» گفت: «اما حالا چنین رابطه خوبی را داریم» و پیونگ‌یانگ آزمایش‌های موشکی‌اش را متوقف کرده، به آزادی گروگان‌های آمریکایی کمک کرده و بقایای پیکر آمریکایی‌ها را تحویل داده است.

آقای ترامپ با اشاره به جمع انبوه هوادارانش گفت: «رعایت شئون رئیس جمهوری خیلی راحت است؛ ولی آن وقت به جای این ۱۰ هزار نفر، جمعی دویست نفری که آن قسمت ایستاده‌اند را خواهید دید».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هفته پیش گفت که برای ادامه مذاکرات بزودی رهسپار پیونگ‌یانگ خواهد شد.

کره شمالی تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی است که پیامدهای بزرگی بر وضعیت اقتصادی آن کشور داشته است.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG