لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

رهبر کره شمالی می‌گوید پیونگ‌یانگ «متعهد به غیر اتمی شدن» است


کیم جونگ‌اون در خرداد ماه با ترامپ دیدار کرد
کیم جونگ‌اون در خرداد ماه با ترامپ دیدار کرد

خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از رهبر آن کشور می‌گوید پیونگ‌یانگ به روند غیر اتمی شدن در شبه‌جزیره متعهد است. این اظهارات چند روز پیش از دیدار مجدد رهبران دو کره و در حالی مطرح شده که تردیدها در مورد روند خلع سلاح کره شمالی برطرف نشده‌است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی، ۱۵ شهریور ماه، اظهارات کیم جونگ‌اون در جریان دیدار با هیئتی از جنوب را منتشر کرده و به نقل از آقای کیم گفته «شمال و جنوب باید بر تلاش‌های خود در جهت غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره بیافزایند».

کیم جونگ‌اون اظهار کرده که «از میان برداشتن خطرات و تهدیدهای جنگ و تبدیل شبه‌جزیره کره به مهد صلح، بدون جنگ‌افزارهای هسته‌ای و تهدیدهای هسته‌ای، تغییری نکرده است».

اظهارات منتشرشده توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی و خبرگزاری دولتی کره جنوبی در حالی‌ست که اسوشیتدپرس می‌گوید کیم جونگ‌اون نارضایتی خود را از «بدبینی‌های خارجی» ابراز کرده و خواستار «اقدامات برآمده از حسن نیت» شده‌است. البته ابراز «تعهد» به غیر اتمی شدن از سوی آقای کیم تازگی ندارد، هرچند ممکن است بر امیدها به نهایی‌شدت این روند بیافزاید.

امروز، پنج‌شنبه، اعلام شد که رهبران دو کره قرار است به‌زودی، و برای سومین بار، دیدار و گفت‌وگو کنند. با این حال نگرانی‌ها در مورد روند غیر اتمی شدن کره شمالی و «تردیدها» در مورد «نیت» رهبر آن کشور برطرف نشده‌است؛ آن‌چه در عمل سبب شد تا سفر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی، فعلا انجام نشود.

آن‌طور که خبرگزاری دولتی کره جنوبی گزارش داده رهبران دو کره تصمیم گرفته‌اند بین ۱۸ تا ۲۰ سپتامبر (دو هفته دیگر) دیدار و گفت‌وگو کنند. مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، قرار است برای انجام این مذاکرات راهی شمال شود.

چانگ وی‌یانگ، رئیس دفتر امنیت ملی رئیس‌جمهوری کره جنوبی، که روز گذشته به پیونگ‌یانگ سفر کرده بود، در جریان یک کنفرانس خبری گفته است در میان مذاکرات پیش‌رو «به‌طور مشخص در مورد غیر اتمی شدن شبه‌جزیره گفت‌وگو خواهد شد».

به گفته هیئت کره جنوبی، رهبر کره شمالی هم بر تعهد خود به غیر اتمی شدن و هم بر همکاری با ایالات متحده، تاکید کرده‌است.

مقام‌های ایالات متحده هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دوم شهریور ماه اعلام کرد از مایک پومپئو، وزیر خارجه دولتش خواسته فعلا به کره شمالی سفر نکند. قرار بود پومپئو در همین ماه به پیونگ‌یانگ برود.

آقای ترامپ گفته بود دلیل تصمیمی که گرفته این است که پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات با کره شمالی برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کره، دیده نشده‌است.

ترامپ در عین حال از چین نیز انتقاد کرده بود که به خاطر موضع سخت واشینگتن در رابطه با تعرفه‌ها، کمکی به غیراتمی شدن شبه جزیره کره نمی‌کند. آن‌چه خود با واکنش پکن روبه‌رو شد و سخنگوی وزارت خارجه چین گفت این اظهارات «برخلاف واقعیت» است و آن‌ها غیر اتمی شدن شبه جزیره کره را «به شدت جدی گرفته‌اند».

در مرداد ماه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت نشانه‌ای از توقف فعالیت‌های اتمی کره شمالی دیده نمی‌شود، یک گروه عمده ناظر بر فعالیت‌های آن کشور با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داده بود، پیونگ‌یانگ برچیدن یک تاسیسات کلیدی موشکی را متوقف کرده‌، و روزنامه واشینگتن‌پست و خبرگزاری رویترز گفته بودند تصاویر ماهواره‌ای حاکی از فعالیت‌های تازه کره شمالی در تاسیسات ساخت موشک‌های قاره‌پیما است.

در همان ماه دولت کره شمالی نیز آمریکا را متهم کرده بود که با وجود اقداماتی که نشان‌دهنده حسن نیت پیونگ‌یانگ است هنوز در پی اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه آن کشور است و اگر «روش‌های منسوخ» ادامه یابد، پیشرفتی در خلع سلاح صورت نخواهد گرفت.

یون‌هاپ، تایمز کره، کی‌سی‌ان‌ای، اسوشیتدپرس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG