لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

اعتراض چین به اظهارات ترامپ درباره غیراتمی شدن کره شمالی


دونالد ترامپ پس از دیدار تاریخی خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، گفته بود که پیونگ‌یانگ دیگر یک تهدید اتمی محسوب نمی‌شود
دونالد ترامپ پس از دیدار تاریخی خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، گفته بود که پیونگ‌یانگ دیگر یک تهدید اتمی محسوب نمی‌شود

چین از اظهارات دونالد ترامپ که این کشور را مسئول غیراتمی شدن شبه جزیره کره دانسته است، انتقاد کرد و آن را «غیرمسئولانه» نامید.

آقای ترامپ روز جمعه سفر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، به کره شمالی را لغو کرد و این میان در نوشته‌های توییتری خود به سرزنش چین پرداخت و گفت که پکن به خاطر موضع سفت و سخت واشینگتن در رابطه با تعرفه‌ها، کمکی به غیراتمی شدن شبه جزیره کره نمی‌کند.

این امر اما واکنش سخنگوی وزارت خارجه چین را به دنبال داشت که سخنان آقای ترامپ را برخلاف واقعیت خواند و تاکید کرد که چین مسئله غیراتمی شدن شبه جزیره کره را به شدت جدی گرفته و نسبت به آن دغدغه دارد.

دونالد ترامپ پس از دیدار تاریخی خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، گفته بود که پیونگ‌یانگ دیگر یک تهدید اتمی محسوب نمی‌شود. اما از آن زمان تاکنون گزارش‌های متعددی منتشر شده است که گویای آن است پیونگ‌یانگ همچنان اقدامی در جهت برچیدن تاسیسات خود نکرده است.

دونالد ترامپ نیز در توییت‌های روز جمعه خود نوشت که از سرعت فرایند غیراتمی شدن کره شمالی ناخرسند است و هنوز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این مسیر حاصل نشده است.

به تازگی روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا گزارش داده بود که به نظر می‌رسد کره شمالی در حال ساخت یک موشک جدید قاره‌پیماست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عنوان کرده که کره شمالی همچنان برنامه‌های اتمی خود را پیش می‌برد.

این میان جنگ تجاری ایالات متحده و چین به پیچیدگی شرایط افزوده به طوری که دونالد ترامپ پکن را متهم کرده که انتقام این منازعه اقتصادی را می‌خواهد سر غیراتمی کردن شبه جزیره کره بگیرد.

دولت آمریکا با هدف دستیابی به شرایط بهتر تجاری و رفع کسری تراز تجاری خود با پکن پنجاه میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای چینی وضع کرده است. چین نیز دست به اقدامی متقابل زده است. پکن تنها متحد پیونگ‌یانگ در آن منطقه به شمار می‌آید.

منابع: شبکه تلویزیونی الجزیره، بی‌بی‌سی جهانی، رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG