لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

اظهارات مقام‌های دولت آمریکا در آستانه دومین دور از مذاکرات ترامپ و کیم


پلیس ویتنام کنار بیلبوردی با پرچم‌های آمریکا و کره شمالی در هانوی؛ دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون قرار است برای دومین بار در ۸ و ۹ اسفند در ویتنام دیدار کنند
پلیس ویتنام کنار بیلبوردی با پرچم‌های آمریکا و کره شمالی در هانوی؛ دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون قرار است برای دومین بار در ۸ و ۹ اسفند در ویتنام دیدار کنند

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید در دیدار پیش‌رو با رهبر کره شمالی، هر دو نفر انتظار دارند پیشرفت‌هایی حاصل شود. مایک پومپئو در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ابراز امیدواری کرده که «گام قابل‌توجهی رو به جلو» برداشته شود، هرچند افزوده «ممکن است چنین نشود».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، قرار است برای دومین بار در ۲۷-۲۸ فوریه (۸-۹ اسفند) در ویتنام دیدار کنند. رهبران دو کشور در بهار گذشته دیداری در سنگاپور داشتند و توافق کردند به سوی غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره گام برداند. اما از آن زمان به‌ این سو پیونگ‌یانگ گام عملی چندانی برای خلع سلاح خود برنداشته، هرچند در این مدت آزمایش موشکی و اتمی نیز انجام نداده‌است.

ترامپ پنجم اسفند ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «برای انجام دیدار با کیم جونگ‌اون (رهبر) کره شمالی، فردا صبح زود عازم هانوی (پایتخت)، ویتنام خواهم شد؛ انتظار داریم به پیشرفت‌هایی که در نشست سنگاپور حاصل شد، ادامه بدهیم».

آقای ترامپ سپس افزوده است «غیر اتمی شدن؟».

او در توئیت دیگری در همین روز نوشته «خیلی خنده‌دار است آدم‌هایی را می‌بینم که سال‌ها ناموفق بودند و هیچ چیزی به‌دست نیاوردند، (ولی) به من می‌گویند چگونه با کره شمالی مذاکره کنم. ولی در هر صورت ممنون».

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های مختلفی منتشر شده که نشان می‌دهد کره شمالی اقدام چندانی برای برچیدن زرادخانه هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک خود انجام نداده‌است. در عین حالی که شماری از نهادهای ناظر، اندیشکده‌ها و رسانه‌ها از وجود برخی مراکز مخفی و اعلام‌نشده تسلیحاتی نیز خبر داده‌اند.

از سوی دیگر پیونگ‌یانگ نارضایتی خود را از مسائلی مانند ادامه تحریم‌ها، فقدان پیشرفت در مسیر دستیابی به پیمان صلح در شبه‌جزیره کره (دو کره نزدیک به هفت دهه‌ است که در وضعیت آتش‌بس قرار دارند) و نیز رزمایش‌های مشترک آمریکا در منطقه پنهان نکرده‌است.

پیونگ‌یانگ از زمانی که روند تازه بهبود روابط با ایالات متحده را آغاز کرده، از انجام آزمایش موشکی و هسته‌ای خودداری کرده‌است.

جاکلیدی‌هایی با عکس ترامپ و کیم در مغازه‌های هانوی
جاکلیدی‌هایی با عکس ترامپ و کیم در مغازه‌های هانوی

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، از دیگر مقام‌های ارشدی‌ست که در مورد مذاکرات پیش‌رو سخن گفته‌است. آقای پومپئو روز یک‌شنبه در گفت‌وگویی با شبکه فاکس ابراز امیدواری کرد که «گام قابل توجهی رو به جلو» برداشته شود، اما محتاطانه افزوده است «ممکن است چنین نشود، ولی امیدوارم که بشود».

خبرگزاری‌هایی مانند اسوشیتدپرس و رویترز اظهارات مقام‌های کاخ سفید را «آماده‌سازی» افکار عمومی یا «کاستن» از انتظارات بیش از حد، از دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون در ویتنام، توصیف کرده‌اند.

وزیر خارجه ایالات متحد نیز می‌گوید او بر این عقیده است که کره شمالی همچنان یک تهدید است. او به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته تعهداتی که کیم پذیرفته «به‌طور مشخصی از خطراتی که متوجه مردم آمریکا می‌شود، کاسته است».

آقای پومپئو ابراز امیدواری کرده‌است که یک «نقشه راه» بین دو کشور شکل بگیرد، اما گفته فعلا قصد ندارد در مورد مسائلی مانند پایان رسمی جنگ در شبه‌جزیره کره و یا خروج شماری از نیروهای آمریکایی از کره جنوبی، اظهار نظر کند.

وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرده است که «غیر اتمی کردن (کره شمالی) به‌شکلی که قابل تائید باشد» همچنان هدف اصلی دولت آمریکا است و کاخ سفید تصمیم تازه‌ای در مورد وضعیت تحریم‌ها نگرفته‌است.

در طرف دیگر صحنه سیاسی آمریکا، سناتور اد مارکی، عضو کمیته روابط خارجی سنا، در مورد مذاکرات در ویتنام «ابراز نگرانی» کرده و گفته ترامپ باید «مراقب» پیشنهادهایی که می‌خواهد ارائه کند، باشد.

سناتور مارکی در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفته «هیچ چیزی روشن نیست، و من فکر می‌کنم نتیجه ممکن است این باشد که کیم امتیازهایی دریافت خواهد کرد که برابر با امتیازهای واقعی که ایالات متحده از کیم و حکومت او دریافت می‌کند، نباشد».

طی ساعت‌های گذشته رسانه‌های حکومتی کره شمالی که بخشی از دستگاه تبلیغاتی این کشور را تشکیل می‌دهند نیز دست به انتشار برخی «انتظارات» از نشست پیش‌رو زده‌اند و می‌گویند اگر پیونگ‌یانگ و واشینگتن به «تفاهم و احترام مشترکی» دست پیدا کنند، می‌توانند به «نتیجه‌ای برسند که برای هر دو طرف سودمند باشد».

کیم جونگ‌اون روز شنبه با قطار راهی هانوی شده‌است. آقای ترامپ روز دوشنبه به وقت آمریکا به پایتخت ویتنام سفر خواهد کرد.

اسوشیتدپرس، رویترز، ماری، یون‌هاپ، سی‌ان‌ان، سی‌بی‌اس، فاکس|ت
XS
SM
MD
LG