لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

ابراز امیدواری پومپئو درباره نتایج نشست دوم رهبران آمریکا و کره شمالی در ویتنام


مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا (عکس از آرشیو)
مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا (عکس از آرشیو)

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه دوم اسفند ابراز امیدواری کرده است که در دیدار دوم دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ویتنام گامی «تاریخی» برداشته شود.

قرار است دومین اجلاس رهبران آمریکا و کره شمالی هفته آینده در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شود.

آقای پومپئو در مصاحبه با شبکه «ان بی سی»گفته است: مردم آمریکا باید بدانند که ما شدیدترین تحریم‌ها را علیه کره شمالی اعمال کرده‌ایم و تازمانی که اطمینان حاصل نکنیم که احتمال خطر به طور اساسی کاهش یافته، فشار خود را کم نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: من امیدوارم که در دیدارهفته آینده رهبران دو کشور « گامی تاریخی برداشته شود.»

آقای پومپئو در پاسخ به این پرسشی در خصوص احتمال تفاهم بر سر عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره گفت، برای حفظ امنیت مردم آمریکا، می‌بایست ابتدا خطر یک کره شمالی مسلح به سلاح هسته‌ای را کاهش دهیم و سپس به ازای آن، در راستای ایجاد صلح و امنیت در شبه جزیره کره و همچنین آینده بهتر برای مردم کره شمالی تلاش کنیم.

در همین زمینه مقام های آمریکایی روز پنجشنبه دوم اسفند گفتند دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در اجلاس بعدی که هفته آینده برگزار می شود به دنبال درک مشترک از مفهوم خلع سلاح هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترزمقامات آمریکایی تلاش می کنند انتظارات از نتیجه این ملاقات را کاهش دهند و دونالد ترامپ نیز با صراحت گفته که این آخرین دیدار با کیم جونگ اون نخواهد بود.

منتقدان رییس جمهور آمریکا می گویند او سال گذشته صرفا با ملاقات با رهبر کره شمالی به آن کشور امتیاز زیادی داد. این انتقادها ممکن است پس از اجلاس ویتنام دوباره مطرح شوند.

اما مقامات دولت آمریکا می گویند این کشور مصمم است رهبر کره شمالی را به پذیرش خلع سلاح هسته‌ای قانع کند هر چند کیم جونگ اون تاکنون شخصا چنین تصمیمی نگرفته است.

یک مقام آمریکایی گفت:«من نمی دانم که کره شمالی تاکنون تصمیم به خلع سلاح گرفته یا نه ولی چون معتقدیم هنوز این احتمال وجود دارد تماس با آن کشور را ادامه می دهیم.»

دو کشور در مذاکرات و دیدارهای قبلی در مورد معنای دقیق خلع سلاح هسته‌ای توافق نکرده‌اند.

کیم جونگ اون در اجلاس سال گذشته در سنگاپور با اقدام در راستای غیرهسته‌ای کردن شبه جزیره کره موافقت کرد که می تواند به عنوان خروج نیروهای آمریکایی مجهز به تسلیحات هسته ای از منطقه و برچیدن چتر حفاظتی در برابر سلاح های هسته ای در کره جنوبی تلقی شود. در مقابل خواست دولت آمریکا توقف تمامی فعالیت های هسته ای و برنامه های موشکی کره شمالی است.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت:«هدف نهایی غیرهسته‌ای شدن کره شمالی است. این جوهره توافق بین دو طرف و هدف اصلی پرزیدنت ترامپ در اجلاس بعدی است. این یک گام مهم در راستای هدف نهایی است.»

او افزود دولت آمریکا بر توقف تولید و کاربرد تمامی سلاح های کشتار و تخریب جمعی و برنامه های موشکی و همینطور تنظیم یک «نقشه راه» به عنوان پیش شرطی برای ادامه مذاکرات تاکید خواهد کرد.

به گفته یک مقام آمریکایی خروج نیروهای این کشور از کره جنوبی که حدود 28 هزار نفرند در دستور کار این مذاکرات نیست.

او افزود تحریم های آمریکا علیه آن کشور با هدف تشویق کره شمالی به انجام اقدامات موثر در مسیر خلع سلاح هسته ای ادامه خواهند یافت.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و رویترز؛ ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG