لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

هشدار ترامپ درباره کاروان مهاجران؛ قطع کمک مالی به گواتمالا، هندوراس و السالوادور


دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت به اداره مرزبانی فدرال و ارتش اعلام کرد که حرکت کاروان مهاجران از آمریکای مرکزی به سوی این کشور یک وضعیت اضطراری ملی است و آمریکا کمک‌های خود به کشورهای این منطقه را کاهش یا قطع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای ترامپ در مجموعه‌ای پیام در شبکه توئیتر در مورد اقدامات دولت توضیح بیشتری نداد.

سخنگویان کاخ سفید و اداره مرزبانی آمریکا نیز تاکنون در این مورد واکنشی نشان نداده اند. سخنگویان وزارت دفاع و وزارت خارجه نیز در مورد این موضوع خبرگزاری رویترز را به کاخ سفید ارجاع دادند.

دونالد ترامپ در یکی از پیامها نوشت:«متاسفانه به نظر می رسد که پلیس و ارتش مکزیک قادر نیستند کاروان مهاجران را که به سوی مرزهای جنوبی آمریکا حرکت می کنند متوقف کنند. من به ارتش و اداره مرزبانی اطلاع داده‌ام که این یک وضعیت اضطراری ملی است.»

او در پیام دیگری افزود:«گواتمالا، هندوراس و السالوادور نتوانسته اند مردمی که آن کشورها را ترک کرده و قصد دارند غیرقانونی به آمریکا بیایند متوقف کنند. ما کمک‌های خارجی چشمگیری را که به آنها می دهیم متوقف و یا به شدت کاهش خواهیم داد.»

باوجود هشدارهای قبلی دونالد ترامپ در مورد بستن مرز آمریکا و مکزیک و هشدارهای دولت مکزیک طی روزهای گذشته جمعیت وسیعی از مهاجران که اکثر آنها اهل هندوراس هستند در تاپاچولا یک شهر مرزی مکزیک تجمع کرده اند.

واحدهای پلیس مکزیک با تجهیزات ضد شورش کاروان مهاجران را که در یکی از بزرگراه‌ها در جنوب کشور حرکت می کرد تحت نظر داشت ولی حرکت آنها را متوقف نکرد.

دونالد ترامپ که موضوع مهاجرت یکی از سیاست‌های اصلی دولت اوست قبلا هشدار داده بود که اگر حرکت کاروان مهاجران متوقف نشود کمک‌های خارجی آمریکا به کشورهای منطقه را متوقف و مرز آمریکا و مکزیک را با کمک نیروهای ارتش مسدود خواهد کرد.

آقای ترامپ و سایر جمهوری خواهان تلاش کرده اند از این موضوع برای تبلیغات سیاسی در آستانه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا بهره برداری کنند. در انتخابات میان دوره‌ای که روز شش نوامبر برگزار می شود سرنوشت مجالس قانونگذاری آمریکا که اکنون در کنترل جمهوری خواهان هستند مشخص خواهد شد.

آقای ترامپ بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی برای حمایت از کارزار تبلیغاتی سناتور تد کروز به تگزاس یکی از ایالت‌های مرزی مهم خواهد رفت. تد کروز که در انتخاب نامزد جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از رقبای دوالد ترامپ بود در پی کسب مجدد یکی از کرسی‌های این ایالت در مجلس سناست.

با استفاده از رویترز ش.ر
XS
SM
MD
LG