لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

موج مهاجرت از آمریکای مرکزی؛ ترامپ تهدید به بستن مرز مکزیک کرد


به دنبال به راه افتادن موج مهاجرت از سوی هندوراس٬ السالوادور و گواتمالا به سمت آمریکا٬ رئیس جمهور ایالات متحده تهدید به ارسال نیروهای نظامی به مناطق مرزی و بستن مرز جنوبی آمریکا کرده است.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه٬ ۲۶ مهرماه٬ در یک رشته توییت از به گفته وی «حمله» مهاجران گواتمالا٬ هندوراس و السالوادور به آمریکا انتقاد و تاکید کرد که در میان آن‌‌ها «مجرمان بسیاری» وجود دارد.

وی افزود: «من باید قویا از مکزیک بخواهم که جلوی این هجوم را بگیرد٬ و اگر قادر نیست٬ من ارتش آمریکا را فرا خواهم خواند و مرز جنوبیمان را خواهم بست.»

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های محلی٬ هزاران مهاجر اهل هندوراس برای فرار از خشونت و فقر در آمریکای مرکزی٬ هفته گذشته وارد گواتمالا شدند و در این میان برخی سعی داشتند وارد مکزیک شوند. برخی از این مهاجران امیدوارند که بتوانند نهایتا خود را به آمریکا برسانند.

بر اساس تصاویری که رویترز به دست آورده٬ این مهاجران آمریکای مرکزی با فرزند و اسباب‌های خود از میان جنگل‌ها و مناطق مسکونی در هندوراس عبور کرده و خود را به گواتمالا رسانده‌اند.

پناهگاه‌های گواتمالاسیتی٬ پایتخت گواتمالا٬ مملو از این مهاجران شده است. شماری از آن‌ها روز پنجشنبه با طلوع خورشید به سمت مکزیک به راه افتاده‌اند. نزدیک‌ترین مرز مکزیک ۱۷۷ کیلومتر با گواتمالاسیتی فاصله دارد.

گوستاوو پِرِز٬ یکی از شهروندان هندوراس که کارش خانه‌سازی‌ است٬ در پناهگاهی در گواتمالاسیتی به رویترز گفته است: «اگر نتوانیم از مرز رد بشیم٬ بار دیگر سعی می‌کنیم. امیدواریم با این گروه بزرگ بتوانیم وارد شویم و [در آمریکا ] راهمان دهند.»

این در حالی است که دونالد ترامپ روز پنجشنبه در رشته توییت خود به شدت از این موج مهاجرت انتقاد کردو دموکرات‌های آمریکا را مقصر شناخت.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی از توییت خود نوشت: «حمله به کشورمان و به مرز جنوبی ما شامل عوامل بزهکار و هجوم مواد مخدر نیز می‌شود و این مسئله برای من به عنوان رئیس جمهور خیلی بیشتر از تجارت یا توافقنامه تجارت آزاد بین کانادا، مکزیک و ایالات متحده اهمیت دارد.»

اشاره وی به توافقنامه‌ای است که اخیرا جایگزین نفتا٬ توافق پیشین تجارت میان سه کشور٬ شده است.

سخت‌تر کردن قوانین مهاجرتی آمریکا و همچنین ساخت دیوار در مرز مکزیک و آمریکا یکی از قول‌های اصلی دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ بود.

در همین خصوص٬ فروردین ماه گذشته٬ به دنبال مخالفت کنگره با پشتیبانی کامل مالی برای ساخت این دیوار٬ دونالد ترامپ به گارد ملی فرمان داد تا برای حفظ امنیت مرز آمریکا در چهار ایالت این کشور وارد عمل شوند.

حال نیز با آغاز این موج مهاجرت به سمت آمریکا انتظار می‌رود که مهاجرت غیرقانونی نقش مهمی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ۱۵ آبان‌ماه باشد.

انتظار می‌رود که جمهوری‌خواهان از این موج مهاجرت به عنوان شاهدی برای لزوم کنترل بیشتر مرز آمریکا و مکزیک استفاده کنند.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و توییتر/ د.آ
XS
SM
MD
LG