لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

ترامپ: دمکرات‌ها با پیشنهادهای مهاجرتی مخالفت کنند، دولت را تعطیل می‌کنم


دونالد ترامپ خواستار تغییراتی در قوانین مهاجرتی از جمله قوانین لاتاری شده است.
دونالد ترامپ خواستار تغییراتی در قوانین مهاجرتی از جمله قوانین لاتاری شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه هفتم مرداد تهدید کرد در صورتی که دمکرات‌ها از رای‌دان به پیشنهادهای وی در زمینه مهاجرت از جمله ساخت دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکزیک خودداری کنند، دولت را تعطیل خواهد کرد.

دونالد ترامپ در توئیتی نوشته است: «در صورتی که دمکرات‌ها به ما برای امنیت مرزها از جمله دیوار رای ندهند، دولت را تعطیل می‌کنم».

وی افزوده که آمریکا باید از «شر لاتاری» هم خلاص شود و به «سیستمی» برسد که مهاجرت به این کشور بر اساس «شایستگی» صورت پذیرد.

آقای ترامپ نوشته که «ما می‌خواهیم افراد برجسته وارد کشورمان شوند».

توئیت رئیس‌جمهوری آمریکا چند روز پس از دیدار وی با پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، و میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، صورت می‌گیرد.

آقای مک‌کانل هفته‌ گذشته در گفت‌و‌گو با رادیو «کنتاکی» گفته بود که دولت آمریکا تعطیل نخواهد شد. وی در عین حال گفت که موضوع تامین منابع مالی مرزی تا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر قابل حل نیست.

از جمله وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا، ساخت دیواری مرزی میان ایالات متحده و مکزیک برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی از مکزیک و وادار کردن این کشور به پرداخته هزینه آن بود؛ موضوعی که از سوی مکزیک رد شده است.

کنگره با قسمتی از بودجه مورد نیاز ترامپ برای این موضوع موافقت کرده، اما نه به اندازه‌ای که وی درخواست کرده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین خواستار تغییراتی در قوانین مهاجرتی از جمله قوانین لاتاری شده است که افراد بر اساس قرعه‌کشی می‌توانند ویزای مهاجرت به ایالات متحده را دریافت کنند.

وی خواستار توقف آزاد کردن مهاجران غیرقانونی در آمریکا به جز در موارد حضور آنها در دادگاه است. تغییر سیستم مهاجرتی آمریکا بر اساس شایستگی به جای پیوندهای خانوادگی نیز از دیگر خواسته‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این زمینه است.

دمکرات‌ها و شماری از محافظه‌کاران با برخی از خواسته‌های دونالد ترامپ مخالف هستند.

سال مالی دولت فدرال در ۳۰ سپتامبر به پایان می‌رسد و قانون‌گذاران این کشور نیز بخش عمده ماه اوت را سرگرم کمپین‌های انتخاباتی خود برای رای‌گیری میان‌دوره‌ای نوامبر خواهند بود. این بدان معنی است که کنگره آمریکا فرصت زیادی برای پرداختن به لایحه مهاجرتی ترامپ تا قبل از پایان سال مالی ندارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است: تعطیلی دولت آمریکا در روز اول سال مالی جدید (اول) اکتبر در واقع به معنی پذیرش ریسک بالای سیاسی از سوی آقای ترامپ است، چون ماه بعد از آن قرار است انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره برگزار شود و این بدان معنی است که کنترل جمهوری‌خواهان هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در ماه جاری میلادی با لایحه پنج میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مورد نظر ترامپ در سال آینده موافقت کردند که رقمی قابل توجه است.

دمکرات‌ها نیز با آنکه مدت‌ها با تامین مالی ساخت دیوار یادشده مخالف بودند، اما نتوانستند مانع از رای‌آوردن آن شوند.

توئیت ترامپ چند روز پس از آن منتشر شد که مقام‌های رسمی دولت آمریکا اعلام کردند ۱۸۰۰ نفر از کودکانی که در مرز آمریکا و مکزیک از والدین خود جدا شده بودند، بار دیگر به هم پیوسته‌اند.

آقای ترامپ پیشتر در این زمینه گفته بود که عبور غیرقانونی از مرز آمریکا دارای «عواقبی» است و فرقی نمی‌کند افرادی که این اقدام را انجام می‌دهند فرزند داشته باشند یا نه، ضمن اینکه «بسیاری از آنها از کودکان برای اهداف شوم خود استفاده می‌کنند».

وی از کنگره خواسته بود برای اصلاح «بدترین و ناقص‌ترین» قوانین مهاجرتی دنیا که به نظر او در آمریکا است، اقدام کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG