لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

واکنش ترامپ در پی دسترسی بازرس ویژه پرونده روسیه به ایمیل‌های تیم انتقالی


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید دسترسی بازرس ویژه پرونده روسیه به ده‌ها هزار ایمیل ِ تیم انتقالی او «از منظر بسیاری از وکلا موضوع ناراحت‌کننده‌ای است». دونالد ترامپ در عین حال تاکید کرده قصد اخراج بازرس ویژه را ندارد.

بنا بر گزارش‌ها در روز ۲۶ آذر ماه رابرت مالر، بازرس ویژه تحقیقات مربوط به «دخالت‌های روسیه» در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته، به ده‌ها هزار ای‌میل دسترسی پیدا کرده، که اعضای تیم دونالد ترامپ، پیش از آغاز به کار دولت او با هم ردوبدل کرده بودند. ←بیشتر بخوانید

اما اعضای تیم رابرت مالر این ایمیل‌ها را نه از خود تیم انتقالی، بلکه از «سازمان خدمات اداری» دریافت کرده‌اند که نهادی در دولت فدرال است و وظیفه آن نیز حفظ و نگهداری از اسناد دولتی‌ست.

دونالد ترامپ روز یک‌شنبه و ساعاتی پس از انتشار این گزارش‌ها با پرسش‌های خبرنگاران در مورد جریان ایمیل‌ها روبه‌رو شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید «بسیاری از وکلا بر این عقیده هستند که این یک مسئله ناراحت‌کننده است».

پیش از این کوری لانگوفر، بازرس کل تیم انتقالی ترامپ، در نامه‌ای به مجلس نمایندگان و کنگره سنای آمریکا، گفته بود آنچه سازمان خدمات اداری در انتشار این اسناد و ایمیل‌ها انجام داده، «خارج از اختیارات» این نهاد بوده و این مدارک، نه اسنادی دولتی، بلکه خصوصی و دارای مصونیت هستند. از سوی دیگر پتیر کار، سخنگوی رابرت مالر، مستشار پرونده روسیه، گفته‌است بازرسان، قانون را در زمینه دریافت این مدارک رعایت کرده‌اند.

دونالد ترامپ به خبرنگاران گفته‌است «این موضوع خوب به‌نظر نمی‌رسد».

یکی از خبرنگاران سپس از رئیس‌جمهوری آمریکا پرسیده آیا او قصد اخراج بازرس ویژه پرونده روسیه را دارد، که ترامپ گفته است «نه، چنین قصدی ندارم».

نهادهای اطلاعاتی آمریکا در برآوردی در زمستان گذشته، روسیه را متهم به دخالت در انتخابات ایالات متحده کرده بودند. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، نیز در آبان‌ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود در ارزیابی این سازمان در پیوند با دخالت روسیه در انتخابات، از زمان گزارش پیشین، تغییری به وجود نیامده است.

دولت روسیه این اتهام‌ها را رد کرده‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز بارها تاکید کرده رابطه‌ای میان کارزار انتخاباتی او و روسیه وجود نداشته‌است. او روز یک‌شنبه نیز بار دیگر این موضوع را تکرار کرده: «واقعیت این‌جاست که من فکر نمی‌کنم چیزی در آن‌ها (اسنادی که به‌دست رابرت مالر رسیده) باشد. چون همان‌طور که گفته‌ام هیچ تبانی (با روسیه) وجود نداشته‌است».

رابرت مالر از طرف وزارت دادگستری آمریکا، برای هدایت روند تحقیقات مربوط به روسیه انتخاب شده‌است. او در مرداد ماه دستور تشکیل یک هیئت عالی منصفه را داد که وظیفه آن صدور احضاریه برای افراد دخیل در جریان تحقیقات است.

XS
SM
MD
LG