لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۲

بازرس ویژه پرونده روسیه به ده‌ها هزار ای‌میل تیم انتقالی ترامپ دست پیدا کرد


رابرت مالر، بازرس ویژه تحقیقات درباره تماس‌های احتمالی روسیه با کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ.
رابرت مالر، بازرس ویژه تحقیقات درباره تماس‌های احتمالی روسیه با کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ.

رابرت مالر، بازرس ویژه تحقیقات درباره تماس‌های احتمالی روسیه با کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، به ده‌ها هزار ای‌میلی دسترسی پیدا کرده است که اعضای تیم ترامپ پیش از آغاز به کار دولت وی با هم ردوبدل کرده بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه ۲۶ آذر این خبر را به نقل از چند منبع آگاه به تیم انتقالی رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر کرده است.

با این حال بازرسان همکار آقای مالر این اسناد را مستقیما از تیم انتقالی دونالد ترامپ موسوم به «ترامپ برای آمریکا» دریافت نکرده‌اند بلکه آنها را از «سازمان خدمات اداری» گرفته‌اند که یک نهاد مستقل فدرال در زمینه حفظ و نگهداری از اسناد دولتی است.

بر اساس این گزارش، ده‌ها هزار‌ ای‌میل یاد شده بین ۱۳ مقام ارشد تیم انتقالی ترامپ ردوبدل شده است. بسیاری از این‌ ای‌میل‌ها که هم اکنون در اختیار تیم بازرسی مالر است شامل بحث‌های امنیت ملی درباره اهداف احتمالی بین‌المللی آقای ترامپ به علاوه ارزیابی صورت گرفته درباره کاندیدا‌های احتمالی برای سمت‌های ارشد دولتی است.

کوری لانگوفر، بازرس کل تیم انتقالی ترامپ، روز شنبه ۲۵ آذر، نامه‌ای به دو کمیته کنگره فرستاد و در آن این بحث را مطرح کرد که سازمان خدمات اداری خارج از چارچوب قانون، اسناد مربوط به این تیم را در اختیار همکاران رابرت مالر قرار داده است.

وی در نامه خود به رئیس جمهوریخواه «کمیته اصلاح دولتی و نظارت» مجلس نمایندگان آمریکا و «کمیته امنیت داخلی» سنا مدعی شد که انتشار این اسناد از سوی سازمان خدمات اداری «خارج از اختیارات» آن بوده است و این مدارک، خصوصی و دارای مصونیت هستند و نه اسناد دولتی.

کوری لانگوفر تصریح کرد که یک مقام منصوب شده از سوی ترامپ در سازمان خدمات اداری در ماه مه، به تیم انتقالی در ماه ژوئن اطمینان داده بود که هرگونه درخواست بازرسان مالر برای دریافت این اسناد به وکلای تیم انتقالی ارجاع داده خواهد شد.

به گفته وی، ریچارد بکلر، بازرس کل سازمان خدمات اداری، نیز بر این مسئله تاکید داشت. آقای بکلر در ماه اوت در بیمارستان بستری شد و‌‌ همان جا درگذشت.

اما اواخر روز شنبه یک مقام دیگر سازمان خدمات اداری به سایت خبری «بازفید» گفت که هیچ اتفاق نامناسبی در ارائه این ای‌میل‌ها به تیم مالر رخ نداده است.

لنی لوونتریت، معاون بازرس این سازمان، نیز به «بازفید» گفته که ریچارد بکلر هیچ تعهدی به تیم انتقالی نداده بود مبنی بر اینکه تقاضاهای ماموران قانون برای ارائه هرگونه مدرک، توسط وکلای تیم انتقالی ترامپ مورد بررسی قرار گیرد.

آسوشیتدپرس می‌گوید که اسناد ارائه شده از سوی سازمان خدمات اداری به تیم مالر بر اساس درخواستی بوده است که اف‌بی‌آی، پلیس فدرال، در ماه سپتامبر مطرح کرده بود ولی تیم انتقالی ترامپ آن زمان در جریان این مسئله قرار نگرفته بود.

مقام‌های تیم «ترامپ برای آمریکا» تازه روز چهارشنبه هفته گذشته مطلع شدند که سازمان خدمات اداری این‌ ای‌میل‌ها را در اختیار تیم مالر قرار داده است.

پتیر کار، سخنگوی مالر، اواخر روز شنبه گفت که بازرسان، قانون را در زمینه دریافت این مدارک رعایت کرده‌اند.

در میان مقاماتی که‌ ای‌میل‌های آنها به تیم مالر ارائه شده است می‌توان به مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ، اشاره کرد که به خاطر دروغگویی به ماموران اف‌بی‌آی در ماه ژانویه گناهکار تشخیص داده شد. وی با پذیرفتن خطای خود قول داده است که با تیم مالر همکاری کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۳ فوریه آقای فلین را به خاطر گمراه کردن اعضای دولت خود در زمینه تماس‌هایش با سفیر روسیه در آمریکا از کار اخراج کرد.

مسئله ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با حکومت روسیه ماه‌هاست که در کنگره آمریکا و اف‌بی‌آی مطرح است و علاوه بر رابرت مالر، بازرس ویژه، چند کمیته مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده نیز مشغول تحقیق و بررسی در این زمینه هستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا اتهام ارتباط کارزار انتخاباتی‌اش با روس‌ها را تکذیب کرده و می‌گوید که هیچ تبانی با آنها برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع او صورت نگرفته است.

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را متهم ‌کرده‌اند که شخصاً تلاش‌ها برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا از جمله حملات سایبری علیه دموکرات‌ها را هدایت کرده است.

XS
SM
MD
LG