لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

ترامپ سفیر آمریکا در آلمان را به‌عنوان سرپرست اطلاعات ملی برگزید


ریچارد گرنل در این تصویر در ژانویه سال جاری در بلگراد، صربستان
ریچارد گرنل در این تصویر در ژانویه سال جاری در بلگراد، صربستان

رئیس‌ جمهوری آمریکا روز ۳۰ بهمن‌ماه ریچارد گرنل، سفیر ایالات متحده در آلمان، را به‌ عنوان سرپرست اداره اطلاعات ملی تعیین کرد.

دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که ریچارد گرنل «کشور ما را به‌طور فوق‌العاده‌ای نمایندگی کرده و من چشم‌انتظار همکاری با او هستم».

پست اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده، ایجاد شد.

«اداره‌کننده اطلاعات ملی» هدایت و نظارت ۱۷ نهاد، سازمان و اداره امنیتی و اطلاعاتی، نظامی و غیرنظامی، از جمله آژانس اطلاعات مرکزی، سی‌آی‌ای، را برعهده دارد.

همزمان اما گروهی از منتقدان به این گزینش گفته‌اند ریچارد گرنل از تجربه کافی در امور امنیتی و اطلاعاتی برخوردار نیست؛ در عین حال که معرفی او به‌عنوان «سرپرست» اطلاعات ملی به رای و تائید سنا نیازی ندارد.

سناتور مارک وارنر، عضو ارشد حزب دمکرات در کمیته امور اطلاعاتی سنا، گفته اقدام به معرفی آقای گرنل به‌عنوان سرپرست «تلاشی برای دور زدن اختیارات قانونی سنا، در پیوند با ارائه مشورت و توصیه در مورد پست حساس امنیت ملی، است».

سناتور وارنر همچنین افزوده رئیس‌جمهوری فردی را برگزیده که تجربه‌ای در امور اطلاعاتی ندارد، در حالی‌که قرار است سرپرست اداره‌ای باشد که نهادها و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را رهبری می‌کند.

ریچارد گرنل، از حامیان سرشناس سیاست‌های آقای ترامپ، جایگزین سرپرست فعلی اطلاعات ملی آمریکا، جوزف مگوایر می‌شود. آقای مگوایر از تابستان گذشته در مقام سرپرست جایگزین دن کوتس، اداره‌کننده پیشین اطلاعات ملی شده بود.

گرنل در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش، سخنگوی هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بود.

در سال ۲۰۱۸ آلمان از دولت آمریکا خواسته بود در مورد اظهارات آقای گرنل در یک وب‌سایت وابسته به جریان راست افراطی، در مورد قدرت‌بخشیدن به «دیگر محافظه‌کاران» اروپایی، توضیحاتی ارائه کند. اظهارات سفیر آمریکا در آن زمان واکنش‌های و انتقادهایی را از سوی مقام‌ها و مسئولان آلمانی ایجاد کرد.

ریچارد گرنل در عین حال از منتقدان آلمان و برخی دیگر کشورهای اروپایی در رویکرد و نحوه برخورد آن‌ها با جمهوری اسلامی، تجارت با ایران و مسائل دیگر در پیوند با تهران است.

او از جمله در آذر ماه امسال از پیوستن شش کشور اروپایی به سازوکار مالی موسوم به «اینس‌تکس» برای تجارت با ایران انتقاد کرده و به فارسی در توئیتر خود نوشته بود «چرا باید با‌ رژیمی تجارت کرد که مردم ایران را می کشد و اینترنت را قطع می‌کند؟ شما باید حامی حقوق بشر باشید و نه تجارت با ستمگران».

مقام‌های ایران تحریم‌های گسترده آمریکا در پی خروج از «برجام» را جنگ یا «تروریسم» اقتصادی «علیه مردم ایران» توصیف کرده‌اند. آمریکا می‌گوید هدف از تحریم‌ها بازگشت تهران پای میز برای یک مذاکره جامع است.

گرنل در بهمن ماه نیز گفته بود که «آلمان مسئولیت اخلاقی دارد تا قاطعانه و به‌طور روشن به ایران بگوید که نقض حقوق بشر مردم شما، کشتن تظاهرکنندگان در خیابان‌ها، پرت کردن همجنس‌گرایان از ساختمان‌های بلند غیرقابل قبول است».

رئیس‌جمهوری آلمان در سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ امسال، برخلاف سال‌های گذشته، از ارسال پیام تبریک به تهران خودداری کرد.

منابع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG