لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

ترامپ می‌گوید در حال بررسی پنج نامزد نهایی به جای نیکی هیلی است


ترامپ و هیلی در جلسه شورای امنیت در ۲۴ سپتامبر
ترامپ و هیلی در جلسه شورای امنیت در ۲۴ سپتامبر

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید فهرست نامزدهایی که برای سفارت کشورش در سازمان ملل در حال بررسی دارد به پنج نام نهایی رسیده است. همزمان ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته او جای نیکی هیلی را نخواهد گرفت.

دونالد ترامپ در جریان سفر به آیووا، در هواپیمای ریاست‌جمهوری ایالات متحده، به خبرنگاران گفته است دینا پاول، مشاور پیشین کاخ سفید، در میان پنج نفری‌ست که در حال بررسی آن‌هاست.

علاوه بر خانم پاول، ترامپ می‌گوید ریچار گرنل، سفیر کشورش در آلمان از دیگر چهره‌هایی‌ست که «قطعا» بررسی می‌کند. هرچند ترجیح می‌دهد او در آلمان بماند چراکه «کارش خیلی خوب است».

نیکی هیلی، سفیر فعلی آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه در کنار دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت از مقام خود کناره می‌گیرد. این کناره‌گیری کمتر از یک ماه پیش از انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا صورت گرفته‌است. خانم هیلی قرار است تا آخر سال جاری میلادی در سمت خود بماند.

دونالد ترامپ پیشتر به خبرنگاران گفته بود ایوانکا، دخترش می‌تواند سفیر «حیرت‌انگیزی» در سازمان ملل باشد. اما می‌داند اگر چنین کند به «فامیل‌سالاری» متهم خواهد شد.

ایوانکا ترامپ ساعاتی بعد در توئیتر خود نوشت که قصد ندارد جایگزین نیکی هیلی شود.

خانم پاول که از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی نام برده شده، در سال نخست ریاست‌جمهوری ترامپ مشاور او بود. سپس تا ژانویه سال جاری معاون مشاور امنیت ملی در امور راهبردی بود. او در دوره جرج بوش به مدت دو سال مسئول دفتر فرهنگی و آموزشی وزارت خارجه ایالات متحده بود.

دینا پاول (ع: دینا حبیب) در خانواه‌ای قبطی در مصر زاده شد. پدرش کاپیتان ارتش مصر بود. خانواده‌اش در چهار سالگی او را روانه آمریکا کردند.

روزنامه نیویورک‌تایمز و واشینگتن‌پست، سال پیش، او را از چهره‌های مهم دولت ترامپ در زمینه سیاست‌های مربوط به خاورمیانه معرفی کرده بودند. روزنامه واشینگتن‌پست در زمانی که خانم پاول در حال وداع با کاخ سفید بود، گزارش داد قرار است همچنان به‌شکل آزاد، به دولت، در سیاست‌های مربوط به خاورمیانه مشاوره دهد. اچ. آر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی پیشین در کاخ سفید، پاول را «یکی از باهوش‌ترین و کاراترین رهبرانی که دیده‌است» توصیف کرده بود.

رسانه‌ها، از جمله شبکه خبری بلومبرگ یا خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گویند واکنش‌ها به کناره‌گیری نیکی هیلی، چه داخل آمریکا و چه در میان سفرای برخی کشورها در سازمان ملل، همراه با شگفتی است. از جمله سفیر روسیه که در این مورد ابراز شگفتی کرده و در عین حال گفته شنیدن این خبر «شخصا برای او کمی اندوهناک» بود. واسیلی نبنزیا گفته با وجود اختلافات جدی بر سری برخی مسائل بین مسکو و واشینگتن، او «روابط کاری و شخصی خوبی» با خانم هیلی داشت.

اسوشیتدپرس، واشینگتن‌پست، نیویورک‌تایمز، بلومبرگ|ت
XS
SM
MD
LG