لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

ترامپ برای شرکت در نشست سران ناتو وارد لندن شد


ورود دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ به لندن.
ورود دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ به لندن.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه دوشنبه ۱۱ آذرماه برای شرکت در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو وارد لندن شد.

نشست دو روزه سران ناتو سه شنبه به میزبانی ملکه الیزابت در کاخ باکینگهام آغاز خواهد شد.

دونالد ترامپ در خصوص حضور در این نشست اظهار داشت که این یکی از مهمترین سفرهایی است که به عنوان رئیس جمهوری انجام می‌دهد.

رویترز می‌گوید، در حالی نشست سران ناتو در آستانه هفتادمین سال تاسیس این پیمان نظامی کشورهای غربی برگزار می‌شود که تردیدهایی در خصوص آینده آن وجود دارد.

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه، به تازگی در مصاحبه‌ای از عدم هماهنگی راهبردی بین اروپا و ایالات متحده ابراز تأسف کرد و حتی گفت که ناتو هم‌اکنون دچار «مرگ مغزی» شده است.

او به عنوان نمونه‌ای از این‌ که «ناتو در حال افول است»، به مداخله نظامی اخیر ترکیه، یکی از اعضای ناتو، علیه شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت غرب در سوریه اشاره کرد.

رئیس جمهوری آمریکا نیز تردیدهایی در خصوص وجود این پیمان مطرح کرده است.

یک دیپلمات ارشد ناتو در این زمینه به رویترز گفته است، پرسش این است در حالی که داریم هفتاد سالگی ناتو را جشن می‌گیریم، آیا در حال شادی هستیم یا در حال غرق شدن؟

با این حال، ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، می‌گوید، به رغم این هیاهوها، این پیمان در سلامت کامل بسر می‌برد، چرا که بعد از اقدام روسیه در ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه، توانسته است توانایی خود را تقویت کند.

ینس استولتنبرگ تصریح کرده است: ما اختلافاتی داریم، اما واقعیت این است که ما در مقایسه با سال‌ها پیش، اکنون کارهای بیشتری با هم انجام می‌دهیم.

قرار است در این نشست اروپا، ترکیه و کانادا تعهد کنند که تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۴۰۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های دفاعی خواهند کرد تا به نوعی به انتقادهای دونالد ترامپ از این پیمان پاسخ دهند.

همچنین قرار است در این نشست سران کشورهای ناتو با بودجه جدید برای این پیمان در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ توافق کنند. این بودجه جدید مطابق با کاهش سهم آمریکا در تأمین هزینه‌های ناتو خواهد بود.

سازمان ناتو که پس از جنگ جهانی دوم در آرایش نظم جهانی نقشی اساسی داشته ۲۹ کشورِ عضو دارد و دونالد ترامپ از سال‌ها پیش این‌گونه استدلال می‌کند که ملل اروپایی باید هزینه بیشتری را برای تامین امنیت خود در چارچوب ناتو بپردازند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG