لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

نامزد پیشنهادی ترامپ برای مدیریت اطلاعات ملی آمریکا انصراف داد


جان راتکلیف می‌گوید که تمایل ندارد بررسی صلاحیت او به موضوعی سیاسی و جدال بین دو حزب بدل شود.
جان راتکلیف می‌گوید که تمایل ندارد بررسی صلاحیت او به موضوعی سیاسی و جدال بین دو حزب بدل شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۱ مرداد اعلام کرد که نامزد پیشنهادی وی برای تصدی سمت «مدیر اطلاعات ملی» انصراف داده است.

دونالد ترامپ چهار روز پیش تایید کرد که دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی، از مقام خود کناره می‌‌کند و او جان راتکلیف، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان، را به عنوان «مدیر اطلاعات ملی» معرفی می‌کند.

با این حال، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در توییتر خود از رویکرد رسانه‌های آمریکا در خصوص معرفی جان راتکلیف به عنوان نامزد پیشنهادی برای مدیر اطلاعات ملی آمریکا انتقاد کرد.

دونالد ترامپ با اشاره به این که رسانه های اصلی به صورت غیر منصفانه‌ای جان راتکلیف را مورد حمله قرار دادند، گفته است: جان تصمیم گرفت از پذیرش این پیشنهاد انصراف دهد و به کار خود در مجلس نمایندگان ادامه دهد.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: به زودی نامزد پیشنهادی خود برای مدیر اطلاعات ملی اعلام می‌کنم.

به گزارش رویترز، دموکرات‌ها در کنگره و همچنین شماری از مقامات امنیتی سابق از معرفی جان راتکلیف به عنوان مدیر اطلاعات ملی انتقاد کرده و گفته بودند وی تجربه و سابقه لازم برای جایگزینی دن کوتس را ندارد.

طبق این گزارش، به رغم این که جان راتکلیف از تجربیات خود در زمینه «ضد تروریسم» در زمانی که دادستان منطقه شرقی ایالت تگزاس بود سخن گفته، رسانه‌های خبری آمریکا از جمله رویترز گزارش داده بودند که وی درباره سوابق خود بزرگنمایی کرده است.

جان راتکلیف، ۵۳ ساله، هم تایید کرده است که از پذیرش پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا انصراف داده است.

آقای راتکلیف در بیانیه‌ای گفته است که تمایل ندارد بررسی صلاحیت او برای مدیر اطلاعات ملی در سنای آمریکا به موضوع سیاسی و جدال بین دو حزب بدل شود.

دن کوتس از سال ۲۰۱۷ اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا است؛ اداره‌ای که در راس جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، یعنی مجموعه‌ای از نهادها و آژانس‌ها، از سی‌آی‌ای، و آژانس اطلاعات دفاعی تا شاخه اطلاعاتی پلیس فدرال آمریکا، قرار دارد.

آقای کوتس به داشتن رویکرد سرسختانه در قبال روسیه شهره است. او زمستان سال گذشته در گزارشی به مجلس سنا گفته بود تهدیدهای امنیتی علیه آمریکا و متحدانش دامنه و تنوع بیشتری پیدا خواهند کرد و چین و روسیه در این تهدیدها نقش مهمی خواهند داشت.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا از سوی رئیس‌جمهوری نامزد می‌شود و باید به تائید سنا برسد. اکثریت سنای آمریکا در دست جمهوری‌خواهان، یعنی هم‌حزبی‌های دونالد ترامپ، قرار دارد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG