لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

کناره‌گیری مدیر اطلاعات ملی آمریکا؛ ترامپ نامزد خود را معرفی کرد


دن کوتس دو هفته دیگر مدیریت دفتر اطلاعات ملی آمریکا را ترک خواهد کرد
دن کوتس دو هفته دیگر مدیریت دفتر اطلاعات ملی آمریکا را ترک خواهد کرد

در پی انتشار گزارش‌ها از تغییرات تازه در میان اعضای ارشد دولت فدرال آمریکا، رئیس‌جمهوری آن کشور تائید کرده‌است که دن کوتس، اداره‌کننده اطلاعات ملی، از مقام خود کناره می‌گیرد.

دونالد ترامپ یک عضو مجلس نمایندگان را به‌عنوان نامزد پست معرفی کرده‌است.

آقای ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر تائید کرده‌است که دَن کوتس، متصدی کنونی اداره اطلاعات ملی آمریکا، تا ۱۵ اوت، دو هفته دیگر، از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته قصد دارد جان راتکلیف، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان، را نامزد پست کند.

پیش از این شماری از رسانه‌های ایالات متحده احتمال کناره‌گیری آقای کوتس را مطرح کرده بودند. روزنامه «نیویورک تایمز» شـشم مرداد ماه به نقل از منابع مطلع خبر داده بود دن کوتس، طی روزهای آینده از مقام خود استعفاء می‌کند.

خبرگزاری رویترز و وب‌سایت اکسیوس نیز از آقای راتکلیف به‌عنوان نامزد مورد نظر ترامپ برای اداره اطلاعات ملی نام برده بودند.

دن کوتس از سال ۲۰۱۷ اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا است؛ اداره‌ای که در راس جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، یعنی مجموعه‌ای از نهادها و آژانس‌ها، از سی‌آی‌ای، و آژانس اطلاعات دفاعی تا شاخه اطلاعاتی پلیس فدرال آمریکا، قرار دارد.

آقای کوتس به داشتن رویکرد سرسختانه در قبال روسیه شهره است. او زمستان سال گذشته در گزارشی به مجلس سنا گفته بود تهدیدهای امنیتی علیه آمریکا و متحدانش دامنه و تنوع بیشتری پیدا خواهند کرد و چین و روسیه در این تهدیدها نقش مهمی خواهند داشت.

او در عین حال در نشستی در سنا گفته بود احتمال بسیار کمی دارد که کره شمالی تن به خلع سلاح هسته‌ای خود بدهد. آقای ترامپ که تا کنون سه بار با رهبر کره شمالی دیدار کرده، از کیم جونگ‌اون ستایش کرده و می‌گوید اطمینان دارد کیم جونگ‌اون به قول‌هایی که به داده پایبند خواهد ماند.

اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا همچنین تاکید کرده بود که ایران به توافق هسته‌ای، «برجام»، پایبند بوده است. دولت دونالد ترامپ در بهار سال گذشته از این توافق خارج شد.

به گفته شماری از رسانه‌های آمریکایی و خبرگزاری‌های بین‌المللی مواضع دن کوتس و دونالد ترامپ در موارد مختلف با هم در تضاد هستند و نظرات آن‌ها نیز گاه در تناقض با نظر دیگری بیان شده‌است.

دن کوتس در بیانیه‌ای که دفتر اداره اطلاعات ملی آمریکا منتشر کرده بود از انتشار گزارش‌های مختلف به نقل از منابع خبری ناشناس انتقاد کرده بود. او گفته بود این گزارش‌ها می‌توانند بر کار جامعه اطلاعاتی و روابط آن‌ها با رئیس‌جمهوری پیامدهای مخربی داشته باشند.

گفته می‌شود جان راتکلیف که ترامپ او را به‌عنوان نامزد جدید پست معرفی کرده، قانون‌گذاری نزدیک و متحد رئیس‌جمهوری آمریکا است.

اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا از سوی رئیس‌جمهوری نامزد می‌شود و باید به تائید سنا برسد. اکثریت سنای آمریکا در دست جمهوری‌خواهان، یعنی هم‌حزبی‌های دونالد ترامپ، قرار دارد.

توئیتر، اکسیوس، رویتر، نیویورک‌تایمز/ت
XS
SM
MD
LG