لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۲

سخنان ترامپ در مورد تحریم‌های تازه روسیه و حملات موشکی به سوریه


ترامپ
ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید تحریم‌های تازه علیه روسیه «وقتی آن‌ها خیلی سزاوار آن باشند» وضع خواهد شد. دونالد ترامپ همچنین می‌گوید هیچ‌یک از موشک‌های پرتاب‌شده به سوی تاسیسات سوریه، توسط پدافند دفاعی منهدم نشده‌است.

روز ۲۸ فروردین سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به خبرنگارانی که خواستار توضیحات او در مورد تحریم‌های احتمالی علیه روسیه شده بودند گفت «ما در حال ارزیابی تحریم‌های تازه علیه روسیه هستیم و تصمیم در آینده نزدیک گرفته خواهد شد».

این سخنان پس از آن مطرح شد که نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، چندی پیش، از وضع تحریم‌های تازه علیه روسیه به خاطر حمایت از بشار اسد و اعلام این تحریم‌ها در روز دوشنبه پیش‌رو، خبر داده بود.

در سخنان تازه ترامپ در روز ۲۹ فروردین جزئیات چندانی از تحریم‌های احتمالی تازه و این‌که آن‌ها چه زمانی اعلام خواهند شد، مطرح نشده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی خود با شینزو ابه، نخست‌وزیر ژاپن، تریبون را ترک کرد، اما برای پاسخ گفتن به سوال‌های مربوط به «تحریم‌های روسیه» که خبرنگاران در محل خواستار آن شده بودند، بار دیگر پشت تریبون بازگشت.

او گفته است «هیچ‌کس به ‌اندازه دونالد ترامپ علیه روسیه سخت‌گیر نبوده‌است». او در ادامه به افزایش پرداختی‌ها به ناتو و نیز همراهی بریتانیا و فرانسه در حملات به سوریه، متحد منطقه‌ای روسیه، اشاره کرده‌است.

آقای ترامپ روز چهارشنبه در مورد حمله موشکی سه کشور به سوریه نیز سخنانی را مطرح کرده و گفته این حمله «برای ایجاد یک مانع قوی علیه استفاده از جنگ‌افزارهای ممنوع شیمیایی» انجام شده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است که پدافند دفاعی و سامانه‌های ضد موشکی در سوریه نتوانسته‌اند هیچ‌یک از موشک‌های پرتاب‌شده را منهدم کنند.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا، جمعه ۲۴ فروردین حملاتی را به مراکز تحقیقات و زرادخانه شیمیایی ارتش سوريه انجام دادند.

پرسش‌ها از ترامپ در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه، پس از آن مطرح شده که بین اعضای کابینه او، در مورد تحریم‌های تازه علیه شرکت‌های روسی به‌خاطر حمایت از حکومت بشار اسد، اظهاراتی رد و بدل شد.

روز گذشته لری کودلو، مشاور ارشد ترامپ در امور اقتصادی، گفته بود نیکی هیلی «جلوتر از بقیه» سخنان مربوط به تحریم‌های روسیه را مطرح کرده است و «شاید در لحظاتی گیج شده ‌باشد». این گفته‌ها با واکنش خانم هیلی روبه‌رو شده و سفیر آمریکا در سازمان ملل به شبکه خبری فاکس گفت «با احترامات فائقه، من گیج نمی‌شود».

ایالات متحده تا کنون تحریم‌های مختلفی را علیه روسیه، به‌دلیل اتهام‌های مربوط به دخالت در انتخابات، حمایت از بشار اسد، اتهام دخالت در اوضاع داخلی اوکراین و ضمیمه‌کردن شبه‌جزیره کریمه، وضع کرده‌است. روسیه اتهام دخالت در اوضاع اوکراین و انتخابات آمریکا را رد می‌کند و مانند تهران می‌گوید به درخواست دولت مرکزی سوریه، و برای مقابله با «گروه‌های تروریستی» وارد کارزار آن کشور شده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در موارد مختلف از تمایل خود برای دیدار با ولادیمیر پوتین و یا برقراری روابط نزدیک‌تر با مسکو سخن گفته‌است. روسای جمهوری آمریکا و روسیه در پایان اسفند ماه در مورد «احتمال دیدار در آینده‌ نه چندان دور»، گفت‌وگو کرده بودند.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس، رویترز|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG