لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

ترامپ می‌گوید روند بازگشایی دولت «پیشرفت چندانی نداشته‌است»


نمایی از کاخ کنگره آمریکا
نمایی از کاخ کنگره آمریکا

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید روند پایان دادن به تعطیلی دولت و بازگشایی آن، پیشرفت چندانی نداشته‌است. ترامپ بر خواست خود برای تامین بودجه‌ی ساخت دیوار در مرز مکزیک، تاکید کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است که دیدار بعدی برای روز یک شنبه ۱۶ دی ماه به‌وقت آمریکا، برنامه‌ریزی شده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر لزوم تامین بودجه دیوار در مرز مکزیک، نوشته‌است «پس از گذشت دهه‌ها، وقت آن است که در نهایت و برای همیشه مشکل مرزهای جنوبی را حل کنیم».

او می‌گوید «دمکرات‌ها می‌توانند مشکل تعطیلی دولت را در یک زمان خیلی کوتاه حل کنند؛ تمام آن‌چه باید انجام دهند این است که حفاظت واقعی از مرزها (در برگیرنده دیوار) را تائید کنند. چیزی که همه، به جز قاچاقچیان موارد مخدر، قاچاقچیان انسان و تبه‌کاران، شدیدا طالب آن هستند».

ترامپ طرحی برای حفاظت از مرزهای آمریکا و مکزیک در بودجه ارائه کرده است که ساخت یک دیوار ۵.۶ میلیارد دلاری را نیز در بر می‌گیرد، آن‌چه با مخالفت دمکرات‌ها روبه‌رو شده‌ و در نهایت به تعطیلی بخشی از دولت فدرال انجامیده‌است.

ترامپ وضعیت امنیت مرزهای جنوبی را «خطرناک» توصیف کرده و می‌گوید احتمال وقوع یک «فاجعه شدید» وجود دارد. رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است «بدون دیوار نمی‌توان به امنیت واقعی در مرز دست یافت».

از سوی دیگر دمکرات‌ها خواستار تقویت تجهیزات نظارتی در مرزها هستند و ایده ساخت دیوار را رد می‌کنند. آن‌ها طرحی برای تامین بودجه اداره‌های فدرال و بازگشایی دولت ارائه کرده‌اند که البته دربرگیرنده بودجه برای ساخت دیوار نیست.

ترامپ پی‌در‌پی بر خواسته‌های خود برای ساخت دیوار مرزی تاکید کرده و هشدار داده‌است که تعطیلی بخشی از دولت می‌تواند «ماه‌ها یا حتی سال‌ها» طول بکشد.

تازه‌ترین دور از مذاکرات میان مقام‌های کاخ سفید و اعضای کنگره روز شنبه انجام شد. البته مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، مذاکرات را «سازنده» توصیف کرده‌است. در نشست روز شنبه سران کنگره، آقای ترامپ و یا خود آقای پنس شرکت نکردند.

یک مشاور حزب دمکرات به خبرگزاری رویترز گفته این حزب از دولت خواسته در زمانی که مذاکرات بر سر امنیت مرزهای جنوبی ادامه دارد، اجازه بازگشایی اداره‌های فدرال را بدهد. به گفته این مقام، دولت همچنان بر خواسته‌های اولیه خود پای فشرده است.

تعطیلی دولت ایالات متحده زمانی رخ می‌دهد که لایحه بودجه دولت فدرال و یا بودجه موقت به تصویب کنگره نرسد، یا رئیس‌جمهوری از امضای چنین لوایحی به‌دلایلی خودداری کند. در نتیجه بخش‌هایی از دولت فدرال، به‌جز اداره و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات اصلی و حیاتی، مانند پلیس، آتش‌نشانی، خدمات پزشکی فدرال و نظیر این‌ها، تعطیل می‌شوند. از سال ۱۹۷۶ تا کنون بیش از ۲۰ بار بین زمان مقتضی و تصویب بودجه فاصله افتاده است که البته همه آن‌ها به صدور حکم مرخصی برای کارکنان فدرال نیانجامیده‌است.

رویترز، توئیتر، استریت‌تایمز، اسوشیتدپرس، اروپای آزاد|ت
XS
SM
MD
LG