لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

ترامپ: تا زمانی که دمکرات‌ها مخالف دیوار هستند دولت تعطیل خواهد ماند


دونالد ترامپ روز سه‌شنبه از طریق ویدئو کنفرانس برای سربازان آمریکایی سخنرانی کرد.
دونالد ترامپ روز سه‌شنبه از طریق ویدئو کنفرانس برای سربازان آمریکایی سخنرانی کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه چهارم دی هشدار داد تعطیلی بخشی از دولت فدرال تا زمانی که خواسته او مبنی بر اختصاص بودجه برای ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک برآورده نشود، ادامه پیدا خواهد کرد.

بخشی از دولت فدرال آمریکا از روز شنبه هفته جاری تعطیل شده است و تاکنون نیز تحول ملموسی برای پایان دادن به اختلافات میان دمکرات‌ها و دولت دونالد ترامپ بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی به چشم نمی‌خورد.

آقای ترامپ که روز کریسمس از طریق ویدئو کنفرانس برای نیروهای آمریکایی در خارج از کشور سخن می‌گفت، اظهار داشت: «من نمی‌توانم به شما بگویم که چه زمانی دولت بار دیگر فعالیت خود را از سر خواهد گرفت».

وی افزود: «می‌توانم به شما بگویم که نهادهای دولتی دوباره باز نخواهند شد تا زمانی که ما یک دیوار یا نرده داشته باشیم یا هر اسمی که می‌خواهند روی آن بگذارند. من همان اسمی را روی آن می‌گذارم که آنها می‌خواهند، اما در مجموع شبیه هم هستند. مانعی است بر سر راه آدم‌هایی که به کشور سرازیر می‌شوند، مانعی است بر سر راه ورود مواد مخدر».

رئیس‌جمهوری آمریکا سپس خاطرنشان ساخت: «اگر این دیوار ساخته نشود، دولت هم بازگشایی نخواهد شد».

بودجه حدود یک چهارم برنامه‌های فدرال آمریکا از جمله وزارتخانه‌های امنیت میهن، دادگستری و کشاورزی نیمه شب جمعه به پایان می‌رسد. اگر توافقی برای شکستن این بن‌بست حاصل نشود، تعطیلی دولت به سال جدید میلادی کشیده خواهد شد.

ساخت دیوار مرزی یکی از وعده‌های اصلی دونالد ترامپ در رقابت‌ انتخاباتی ریاست‌جمهوری بود، اما دمکرات‌ها مخالف آن هستند. استدلال دمکرات‌ها این است که به جای ساخت دیوار می‌توان با افزایش تجهیزات فناوری، نظارت بر مرزها را بهبود بخشید.

دونالد ترامپ این استدلال را رد می‌کند. وی در اظهارات روز سه‌شنبه خود تکرار کرد تنها از طریق دیوار است که می‌توان مقابل جریان قاچاق انسان و قاچاق مواد مخدر به آمریکا ایستاد.

آقای ترامپ گفت: «ما نمی‌توانیم این کار را بدون ساخت مانع انجام بدهیم. ما نمی‌توانیم بدون یک دیوار چنین کنیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که ۵.۷ میلیارد دلار برای ساخت دیوار نیاز است. اما روز سه‌شنبه گزارش‌هایی به نقل از میک مالوینی، مدیر بودجه کاخ سفید، منتشر شد که گفته بود دولت دونالد ترامپ در روزهای اخیر به چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در مجلس سنا، پیشنهاد جدیدی ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، پیشنهاد جدید دولت بودجه‌ای مابین ۵.۷ میلیارد دلار مورد نظر ترامپ و ۱.۳ میلیارد دلار بودجه پیشنهادی دمکرات‌هاست.

آقای مالوینی جزییات بیشتری دراین باره ارائه نداد اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مشاوران دمکرات‌ها نوشته که پیشنهاد جدید کاخ سفید ۲.۵ میلیارد دلار است. میک مالوینی اضافه کرده که منتظر پاسخ آقای شومر است.

لایجه بودجه دیوار را مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب کرده، اما کار در مجلس سنا گره خورده است. آقای ترامپ پیش از این در دیدار با چاک شومر و نانسی پلوسی، رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، گفته بود که به تعطیلی دولت افتخار می‌کند.

منبع: خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG