لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

هشدار ترامپ درباره تعطیلی دولت آمریکا؛ تصویب بودجه موقت در مجلس نمایندگان


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۲۹ آذر ماه گفته است، مصوبه کنگره برای بودجه موقت را به دلیل عدم تامین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک امضا نمی‌کند.

این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه پنجشنبه در بررسی مجدد خود ، طرح پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای ساخت دیوار مرزی اضافه شده به لایحه بودجه موقت را تصویب کرد.

بودجه موقت با ۲۱۷ رای موافق در مقابل ۱۸۵ رای مخالف تصویب شد. قرار است این مصوبه مجلس نمایندگان در سنای آمریکا نیز به رای گذاشته شود.

دونالد ترامپ در توییتر خود از تصویب بودجه موقت و همچنین بودجه دیوار مرزی در مجلس نمایندگان استقبال کرده است.

در صورتی که بودجه موقت تا پایان روز جمعه به امضای رئیس جمهوری آمریکا نرسد بخش‌هایی از دولت تعطیل خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار اختصاص پنج میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی بین ایالات متحده و مکزیک است که از وعده‌های او در زمان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ به شمار می‌رود.

رویترز می‌گوید، این می‌تواند آخرین فرصت برای دونالد ترامپ جهت تحقق ساخت دیوار مرزی باشد. تحقق این وعده برای دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اهمیت دارد.

این دوره از مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوریخواه تا پایان دسامبر سال ۲۰۱۸ (۱۰ روز دیگر) به پایان میرسد و دور جدید با اکثریت دموکرات در ژانویه آینده آغاز خواهد شد.

پیشتر گفته شده بود که دونالد ترامپ با بودجه موقت برای تامین هزینه های دولت تا فوریه موافق است.

طبق این گزارش، درخواست دونالد ترامپ برای تامین بودجه دیوار مرزی با مکزیک، باعث شد تا رهبران جمهوریخواه کنگره پنجشنبه به کاخ سفید بروند.

پل رایان، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان بعد از ظهر پنجشنبه پس از ترک کاخ سفید به خبرنگاران گفته بود: ما داریم برمی‌گردیم تا مسئله امنیت مرزها را اضافه کنیم و نگذاریم که دولت تعطیل شود چرا که ما خواهان دستیابی به یک توافق هستیم.

رویترز می‌گوید، دونالد ترامپ خواهان اختصاص بیش از پنج میلیارد دلاربه طرح ساخت دیوار مرزی است. اما به نظر میرسد که در سنا این مصوبه مجلس نمایندگان با مشکلاتی مواجه شود.

چاک شومر، رهبرا اقلیت دموکرات در سنا، پنجشنبه به خبرنگاران گفت، همه می دانند لایحه ای که اکنون در مجلس نمایندگان است در سنا تصویب نخواهد شد.

پیشتر دونالد ترامپ در دیدار بانانسی پلوسی، رهبر دمکرات‌های مجلس نمایندگان، و چاک شومر و تهدید کرده بود یا بودجه ساخت این دیوار باید تصویب شود یا دولت را تعطیل خواهد کرد.

خانم پلوسی گفته بود که دونالدترامپ رای لازم را در مجلس نمایندگان برای گرفتن میلیاردها دلار به منظور عمل کردن به وعده‌اش در زمینه ساخت دیوار ندارد.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG