لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

ترامپ جانشین قاضی گینزبرگ در دیوان عالی آمریکا را «فورا» انتخاب ‌می‌کند


قاضی گینزبرگ قرار بود در سال ۲۰۱۶ و پس از انتخابات ریاست جمهوری خود را بازنشسته کند، اما پیروزی آقای ترامپ باعث شد به رغم بیماری سرطان لوزالمعده، این پست را حفظ کند
قاضی گینزبرگ قرار بود در سال ۲۰۱۶ و پس از انتخابات ریاست جمهوری خود را بازنشسته کند، اما پیروزی آقای ترامپ باعث شد به رغم بیماری سرطان لوزالمعده، این پست را حفظ کند

یک روز بعد از مرگ خانم روث بیدر گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور با انتشار توئیتی در روز شنبه ۲۹ شهریور اعلام کرد بدون هیچ تاخیری جایگزین وی باید انتخاب شود.

وی از جمهوری‌خواهان خواست تا از انتخاب جایگزین خانم گینزبرگ حمایت کنند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه گزارش داد که مرگ خانم گینزبرگ به رقابت میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر جایگزین وی دامن زده است.

روث گینزبرگ، یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا، توسط بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۹۳ برای عضویت این دیوان به سنا معرفی شده بود.

وی قرار بود در سال ۲۰۱۶ و پس از انتخابات ریاست جمهوری خود را بازنشسته کند، اما پیروزی آقای ترامپ باعث شد به رغم بیماری سرطان لوزالمعده، این پست را حفظ کند.

قضات دیوان عالی آمریکا مادام‌العمر هستند، مگر اینکه خود کناره‌گیری کنند یا سنا آنها را برکنار کند.

با مرگ خانم روث گینزبرگ، اکنون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این فرصت را خواهد داشت با انتخاب جایگزین او، ترکیب دیوان عالی ایالات متحده را ۶ به ۳ به نفع محافظه‌کاران و جمهوری‌خواهان تغییر دهد.

یک منبع نزدیک به کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفته‌ است دو زن در لیست نامزدهای ترامپ برای جایگزینی خانم گینزبرگ هستند: خانم امی کُنی بَرِت و خانم باربارا لاگوا.

نماینده نهایی آقای ترامپ باید تایید سنا را بگیرد؛ موضوعی که چندان دشوار به نظر نمی‌رسد، چرا که ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنای آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان است و همچنین میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است سنا به گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای جایگزینی روث گینزبرگ رای خواهد داد.

با این‌حال دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند رای‌گیری برای جایگزین خانم گینزبرگ به بعد از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر موکول شود. بدین ترتیب، در سال آینده میلادی، اگر آقای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، نامزدی که وی به سنا معرفی خواهد کرد، جایگزین خانم گینزبرگ خواهد شد‎.

پیش از این در سال ۲۰۱۶ با اصرار جمهوری‌خواهان رای‌گیری و تایید نامزد باراک اوباما برای یک کرسی خالی دیوان عالی آمریکا برای چندین ماه به تاخیر افتاد و در نهایت دونالد ترامپ با پیروزی در انتخابات، نامزد دیگری را به سنا معرفی کرد.

آقای اوباما نیز روز شنبه خطاب به جمهوری‌خواهان با کنایه گفت به «قاعده ابداعی سال ۲۰۱۶» احترام بگذارند. همزمان جو بایدن، نیز تاکید کرده است که انتخاب جایگزین خانم گینزبرگ باید به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود.

با این حال، خالی ماندن کرسی خانم گینزبرگ باعث می‌شود اگر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر مورد اعتراض یکی از جناح‌ها قرار بگیرد، تنها هشت قاضی دیوان عالی برای فیصله دادن به اختلافات وجود داشته باشند و در صورتی که رای آنها ۴-۴ باشد، نتیجه انتخابات در هاله‌ای از ابهام خواهد بود.

آقای ترامپ از زمان تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا دو قاضی را به دیوان عالی نامزد و منصوب کرده است و در صورتی که قاضی سوم را نیز قبل از انتخابات بتواند صاحب کرسی کند، کفه ترازو در این نهاد قدرتمند آمریکایی به نفع جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران خواهد بود.

XS
SM
MD
LG