لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

تاکید ترامپ بر لزوم ساخت دیوار مرزی؛ رهبران دمکرات خواستار بازگشایی دولت شدند


سخنرانی تلویزیونی ترامپ شب ۱۸ دی ماه پخش شد
سخنرانی تلویزیونی ترامپ شب ۱۸ دی ماه پخش شد

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی تلویزیونی که شب ۱۸ دی ماه پخش شد بار دیگر از نمایندگان کنگره خواست بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک را تامین کند؛ رهبران حزب دمکرات با انتقاد از ترامپ خواستار بازگشایی اداره‌های فدرال شده‌اند.

دونالد ترامپ در سخنرانی زنده خود گفته است «مرزهای جنوبی با بحران‌های فزاینده انسانی و امنیتی روبه‌رو شده‌اند».

او در این سخنرانی بار دیگر تاکید کرده‌است که در مرزهای جنوبی قاچاق انسان و قاچاق مواد مخدر جریان دارد و این «جان بسیاری از شهروندان آمریکا را می‌‌گیرد».

ترامپ می‌گوید قصد او این است که «ایالات متحده از هر زمان دیگری امن‌تر شود».

او گفته است «دیوار، یا موانعی که بتونی باشند یا فولادی، باید کشیده شود» و این موانع در مرز آمریکا و مکزیک ضروری‌ست.

بنا بر گزارش‌ها رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال در حال بررسی امکان استفاده از شرایط اضطراری ملی‌ست که به او اجازه خواهد داد بودجه دیوار را بدون نیاز به تصویب کنگره، و از جای دیگری تامین کند. اما اعلام شرایط اضطراری برای ساخت دیوار در مرز با انتقادهایی روبه‌رو است و منتقدان می‌گوید این موضوع می‌تواند مشکلات حقوق در پی داشته باشد.

در هر صورت ترامپ فعلا از اعلام وضعیت اضطراری خودداری کرده‌است. البته رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است روز پنج‌شنبه از مرز جنوبی آمریکا دیدار کند، و آن‌طور که رویترز می‌گوید مشخص نیست آیا او قصد دارد آنجا وضعیت اضطراری اعلام کند یا نه.

دمکرات‌ها می‌گویند ترامپ در مورد وضعیت مرزها و بحران ناشی از مهاجران بزرگ‌نمایی می‌کند و او را متهم کرده‌اند کارمندان بخش‌ها و نهادهای فدرال که در حال حاضر تعطیل شده‌اند را به اهرم فشار برای ساخت دیوار تبدیل کرده‌است.

نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در سخنان تلویزیونی به ترامپ واکنش نشان داده و می‌گوید آن‌چه رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان «بحران» در مرزهای جنوبی تصویر می‌کند، تصویری مصنوعی‌ست که خود او آن را ساخته‌است.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا نیز خواستار بازگشایی دولت و بازگشت به مذاکرات بر سر امنیت مرزها شده‌است.‌

تعطیلی دولت آمریکا ۲۰۱۸--۲۰۱۹

دولت آمریکا پس از آن‌که دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات در سنا، بر سر تامین منابع مالی درخواستی ترامپ برای ساخت دیوار در مرز ایالات متحده و مکزیک به نتیجه نرسیدند، از اول دی ماه تعطیل شد.

دونالد ترامپ، از همان آغاز تعطیلی دولت تاکید کرد دیوار مورد نظر باید ساخته شود و بودجه مورد نیاز آن نیز باید تصویب شود. رئیس‌جمهوری آمریکا، هفتم دی‌ماه هشدار داده بود اگر نمایندگان کنگره بودجه ساخت دیوار مرزی را تصویب نکنند، مرز جنوبی این کشور را به‌طور کامل خواهد بست.

در همان زمان نیز مشخص بود که اختلافات بین دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ادامه خواهد داشت و به سال ۲۰۱۹ کشیده خواهد شد.

پس از سال جدید میلادی، نمایندگانی که اخیرا در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا به پیروزی رسید‌ه‌اند، به کنگره وارد شدند؛ در نتیجه در حالی‌که اختلافات ادامه داشت، اکثریت در مجلس نمایندگان از آن حزب دمکرات شد. مجلس نمایندگان و سنا در کنار هم، نهاد قانون‌گذار آمریکا به نام کنگره را تشکیل می‌دهند.

بودجه درخواستی برای دیوار مرزی رقمی بیش از ۵ میلیارد دلار است. دمکرات‌ها مخالفت اختصاص این بودجه هستند و خواستار تصویب بودجه کمتر و تقویت تجهیزات نظارتی به‌جای ساخت دیوار هستند.

اما ترامپ و هواداران ایده ساخت دیوار می‌گویند بدون آن عملا نمی‌توان «به امنیت واقعی در مرزها رسید». دونالد ترامپ می‌گوید ساخت دیوار «چیزی‌ست که همه، به جز قاچاقچیان موارد مخدر، قاچاقچیان انسان و تبه‌کاران، شدیدا طالب آن هستند». ترامپ وضعیت امنیت مرزهای جنوبی را «خطرناک» توصیف کرده و می‌گوید احتمال وقوع یک «فاجعه شدید» وجود دارد.

برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رویکرد مردم در قبال ساخت دیوار و تعطیلی دولت چندان مثبت نیست. برای نمونه نظرسنجی تازه‌ای که خبرگزاری رویترز و موسسه ایپسوس منتشر کرده‌اند حاکی‌ست ۵۱ درصد از شهروندان آمریکایی معتقد هستند که «بیشتر تقصیرها» در جریان تعطیلی دولت متوجه کاخ سفید است، در حالی‌که ۳۲ درصد دمکرات‌ها و ۷ درصد نیز جمهوری‌خواهان کنگره را مقصر می‌داند.

با این حال همچنان شماری در حدود ۴۱ درصد از شهروندان خواستار ساخت حصارها و موانع بیشتر در مرز با مکزیک هستند. البته این درصد -برپایه نظرسنجی‌های رویترز/ایپسوس- ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش یافته‌است.

ساخت دیوار در مرکز مکزیک از جمله وعده‌های مهم انتخاباتی دونالد ترامپ در رقابت‌های سال ۲۰۱۶ بود.

تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا سبب شده است تا شماری در حدود ۸۰۰ هزار کارمند دولت به دلیل عدم تامین بودجه مجبور باشند فعلا بدون دریافت حقوق کار کنند یا اساسا سر کار حاضر نشوند.

با این حال این نخستین بار نیست که دولت آمریکا تعطیل می‌شود و این موضوع در دوره ریاست‌جمهوری اعضای هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه بارها رخ داده‌است.

تعطیلی دولت ایالات متحده زمانی رخ می‌دهد که لایحه بودجه دولت فدرال و یا بودجه موقت به تصویب کنگره نرسد، یا رئیس‌جمهوری از امضای چنین لوایحی به‌دلایلی خودداری کند. در نتیجه بخش‌هایی از دولت فدرال، به‌جز اداره و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات اصلی و حیاتی، مانند پلیس، آتش‌نشانی، خدمات پزشکی فدرال و نظیر این‌ها، تعطیل می‌شوند. از سال ۱۹۷۶ تا کنون بیش از ۲۰ بار بین زمان مقتضی و تصویب بودجه فاصله افتاده است که البته همه آن‌ها به صدور حکم مرخصی برای کارکنان فدرال نیانجامیده‌است.

رویترز، اسوشیتدپرس، اروپای آزاد، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG