لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

ترامپ می‌گوید تلفات انسانی در آمریکا احتمالا کمتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود


دونالد ترامپ در جریان کنفرانس خبری مربوط به کووید-۱۹ در اول آوریل
دونالد ترامپ در جریان کنفرانس خبری مربوط به کووید-۱۹ در اول آوریل

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید نشانه‌های موجود حاکی‌ست که شمار تلفات انسانی ناشی از ویروس کرونا در کشورش احتمالا بسیار کم‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

پیشتر کمیته کاخ سفید برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کرده بود مدل‌سازی‌ها نشان می‌دهد کووید-۱۹ در ایالات متحده می‌تواند تلفاتی بین ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر داشته باشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال می‌گوید مقابله با شیوع ویروس پیشرفت خوبی داشته: «ما جلوتر از زمان‌بندی قبلی هستیم».

آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد دولت آمریکا در امور بیماری‌های عفونی و واگیردار، نیز به «فاکس‌نیوز» گفته «هرچه داده‌های بیشتری به دست ما می‌رسد و نیز در حالی‌که شاهد پیامدهای مثبت مقابله با شیوع هستیم، شمار قبلی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر تلفات انسانی، رو به کاهش است».

آقای فاوچی البته تاکید کرده دقیقا نمی‌داند این رقم تا چه اندازه کاهش خواهد یافت، اما تعداد کم‌تری جان خود را از دست خواهند داد.

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری خود همچنین اظهار کرده کسب‌وکارها و اقتصاد ممکن است طی چند مرحله بازگشایی شوند: «اما خوب می‌شد اگر همه‌چیز یک‌باره باز می‌شد».

رئیس‌جمهوری آمریکا با این حال افزوده است که این موضوع در نهایت بسته به نظر کارشناسان است و زمانی ممکن خواهد شد که شیوع ویروس به‌طور مشخصی تحت کنترل درآمده باشد.

وضعیت اقتصادی آمریکا از محورهای اصلی کارزار انتخاباتی آقای ترامپ در رقابت‌های انتخاب ریاست‌جمهوری در سال جاری است.

با این حال شیوع ویروس کرونا و بحران ناشی از آن که بخش‌های مختلفی از آمریکا، از جمله شهرها و ایالت‌های کلیدی مانند نیویورک را تحت تاثیر قرار داده، وضعیت اقتصادی را دستخوش تلاطم کرده‌است.

در عین حال مشاوران امور درمانی و سلامت دولت آمریکا هشدار داده‌اند که بازگشت پیش از موعد به وضعیت معمول، ممکن است به شیوع دوباره ویروس بیانجامد.

کنگره ایالات متحده اخیرا یک بسته ۲ تریلیون دلاری از محرک‌های اقتصادی را برای مقابله با پیامدهای کووید-۱۹ تصویب کرده، اما گروهی از قانون‌گذاران هم‌اکنون نیز بر لزوم تصویب بسته کمکی دیگر تاکید دارند.

ترامپ خود در حساب کاربری‌اش در توئیتر ابراز امیدواری کرده که در پی بازگشایی کسب‌وکارها، اقتصاد آمریکا «احتمالا بهتر از هر وقت دیگری ترقی خواهد کرد».

همزمان مدیر مرکز مقابله با شیوع بیماری‌های آمریکا، باب ردفیلد، راهنمایی در مورد نحوه فعالیت کارکنان امور اضطراری و امدادی و کادر درمانی، در صورت ابتلا به ویروس کرونا منتشر کرده‌است.

در راهنمای تازه از این دسته از کارکنان خواسته شده در صورتی که در معرض ویروس قرار گرفتند ولی علائم ابتلا را ندارند، ماسک بزنند، دمای بدن خود را اندازه بگیرند و فاصله‌گیری فیزیکی و اجتماعی با دیگران را رعایت کنند.

در حال حاضر ابتلای ۴۲۹ هزار تن از شهروندان آمریکایی به کووید-۱۹ تائید شده است. از این میان ۱۴۶۹۵ نفر تا کنون جان خود را از دست داده‌اند.

نیویورک، بحرانی‌ترین نقطه آمریکا از نظر شیوع ویروس، روز ۲۰ فروردین بیشترین شمار تلفات انسانی طی یک روز را ثبت کرد.

البته مقام‌های ارشد کمیته مقابله با کرونا در آمریکا در آغاز هفته گفته بودند، روزهای فعلی احتمالا سخت‌ترین روزها در روند مقابله با بیماری خواهد بود و این احتمال نیز مطرح شده بود که شمار درگذشتگان اوج خواهد گرفت.

منابع: رویترز، هیل، توئیتر، فاکس، دانگشاه جان هاپکینز
XS
SM
MD
LG