لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

ترامپ انتقال سفارت آمريکا در اسرائيل به اورشلیم را ظرف يک سال رد کرد


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ دی، انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل را ظرف یک سال آینده به اورشلیم رد کرد.

دونالد ترامپ ۱۵ آذر اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت و وعده داد که سفارت ایالات متحده را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند. این تصمیم دونالد ترامپ واکنش های بین المللی گسترده ای در پی داشته است.

با این حال، بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه در جریان سفر به هند و در خصوص انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم به خبرنگاران اسرائیلی گفت: ارزیابی من این است که (انتقال سفارت) خیلی سریعتر از آنچه که فکر می کنید روی خواهد داد، ظرف یک سال آینده انجام می شود.

این در حالی است دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز در خصوص اظهارات بنیامین نتانیاهو گفت: تا پایان سال؟ ما داریم درباره سناریوهای مختلفی صحبت می کنیم- به این معنا که به طور موقت خواهد بود. ما واقعا به چنین چیزی نگاه نمی کنیم. (پاسخ) به این نه است.

رویترز می گوید، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته گفته بود که روند انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم دست کم سه سال طول خواهد کشید. چرا که مقام های آمریکایی معتقدند انتقال سفارت مستلزم اقدامات متعددی از جمله مکان یابی و اسکان دیپلمات ها خواهد بود.

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه ای در ۳۰ آذر این تصمیم رییس جمهوری آمریکا را رد کرد.

در این قطعنامه که با رای موافق ۱۲۸ کشور و در مقابل ۹ رای مخالف از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل تصویب شد، با هر نوع تغییر در وضعیت بیت‌المقدس مخالفت شد.

بر پایه مصوبه‌ کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ ایالات متحده باید در ‌‌‌نهایت سفارتخانه‌ خود در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کند.

با این همه تا پیش از این تمام روسای‌جمهوری آمریکا، چه جمهوریخواهان و چه دمکرات‌ها، هر شـش ماه یک‌بار فرمانی را امضا می‌کردند که در عمل اجرای این مصوبه را به تأخیر می‌انداخت.

آقای ترامپ هرچند در زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری بر انتقال سفارتخانه آمریکا تاکید کرده بود، اما در شـش ماه اول، مانند روسای‌جمهوری پیشین، فرمان تاخیر را امضاء کرد.

اسرائیل شهر اورشلیم را پایتخت خود می‌داند و این در حالی است که فلسطینی ها نیز می‌خواهند بخش شرقی بیت‌المقدس یا همان اورشلیم را که از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل است، به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین اعلام کنند.

در پیمان صلح ۱۹۹۳ میان اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین قرار شد که جایگاه نهایی این شهر تاریخی در مراحل پیشرفته مذاکرات صلح میان دو طرف تعیین شود؛ اما روند صلح سال‌هاست که معلق مانده است.

XS
SM
MD
LG