لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

ترامپ: اکنون زمان سرمایه‌گذاری در آمریکا است


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه باردیگر از راهبرد روسای پیشین آمریکا درقبال خاورمیانه انتقاد کرد و گفت، اکنون زمان آن است که در کشور خودمان سرمایه گذاری کنیم.

دونالد ترامپ در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: این (هفته) برای زیرساخت‌ها هفته بزرگی خواهد بود. پس از آن که احمقانه هفت تریلیون دلار در منطقه خاورمیانه هزینه کردیم، اکنون زمان آن است که سرمایه گذاری در کشور خودمان را شروع کنیم.

این نخستین بار نیست که دونالد ترامپ از سیاست‌های گذشته آمریکا در قبال خاورمیانه انتقاد می کند. وی پیش تر نیزدر ادامه انتقاد خود از راهبرد روسای پیشین آمریکا گفته بود، «احمقانه» هفت تریلیون دلار در خاورمیانه صرف شده است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه لایحه پیشنهادی خود برای بودجه کشور را ارائه کرد. طبق این لایحه ۲۰۰ میلیارد دلار صرف زیر ساخت‌ها از جمله بازسازی راه‌ها و بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها و بنادر خواهد شد.

عناصر شاخص بودجه پیشنهادی دولت دونالد ترامپ افزایش هزینه‌های نظامی، تقاضای بودجه برای زیرساخت‌های کشور، احداث دیوار در مرز مکزیک و برنامه‌های مربوط به درمان اعتیاد به داروهای مخدر است.

به گزارش رویترز،طرح بودجه ۴.۴ تریلیون دلاری احتمالا در کنگره آمریکا از سوی محافظه کاران مورد انتقاد قرار خواهد گرفت، چرا که معتقدند رویکرد حزب جمهوری خواه به سمت افزایش استقراض دولت سوق داده می شود.

در این لایحه پیشنهادی ۲۳ میلیارد دلار برای مرزبانی و مهاجرت و ۷۱۶ میلیارد دلار نیز برای طرح‌های نظامی و حفظ زرادخانه هسته‌ای آمریکا در نظر گرفته شده است.

این بودجه پیشنهادی برای اینکه به محافظه کاران نشان دهد دولت تا حدی انضباط مالی را رعایت می کند توصیه کرده که هزینه‌های غیرنظامی دولت کاهش یابد تا در نتیجه میزان کسری بودجه طی ده سال آینده به سه تریلیون تنزل پیدا کند.

لایحه پیشنهادی چند روز پس از آن به کنگره تسلیم می شود که دونالد ترامپ در توافقی فراحزبی با نمایندگان کنگره افزایش ۳۰۰ میلیارد دلار به هزینه عمومی طی دو سال آینده را امضا کرد. ۱۶۵ میلیارد دلار آن مربوط به هزینه‌های نظامی و حدود ۱۳۰ میلیارد دیگر برای هزینه‌های غیرنظامی در نظر گرفته شده است.

لایحه بودجه دونالد ترامپ پیش بینی‌های اقتصادی را نیز شامل می شود و در آن ارزیابی شده که نرخ رشد بالای اقتصاد آمریکا در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت. این نکته در تامین مخارج ۱.۵ تریلیون دلاری طرح اصلاح مالیاتی که در ماه دسامبر به تصویب کنگره رسید نقش بسیار مهمی دارد.

دو عنصر مهم دیگر در این طرح بودجه اختصاص ۱۸ میلیارد دلار طی دو سال برای وعده قدیمی دونالد ترامپ بعنی احداث دیواری در مرز مکزیک و ۲۰۰ میلیارد دلار هم برای توسعه زیرساخت‌های کشور است که بخشی از یک طرح ۱.۵ تریلیون دلاری طی ده سال آینده است و با همکاری دولت فدرال، دولت‌های ایالتی و بخش خصوصی قرار است اجرا شود.

این لایحه بودجه در عین حال برای طرح‌های مربوط به درمان اعتیاد به داروهای مخدر نیز رقمی حدود ۱۳ میلیارد دلار تعیین کرده است.

دونالد ترامپ در راستای کسب حمایت کنگره روز چهارشنبه با گروهی از قانونگذاران آمریکایی دیدار خواهد کرد.

با استفاده از توییتر و گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG