لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۶

حمله به دستکم ۹ حوزه علمیه و دفتر امام جمعه در جریان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین


تصویر خبرگزاری حوزه علمیه از حمله به حوزه علمیه کازرون
تصویر خبرگزاری حوزه علمیه از حمله به حوزه علمیه کازرون

بر اساس گزارش‌هایی که نهادهای نزدیک به حوزه‌های علمیه در ایران منتشر کرده‌اند، در جریان اعتراضات سه روز گذشته ایران به افزایش قیمت بنزین حدود ۹ حوزه علمیه و دفتر امام جمعه به آتش کشیده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مدرسه علمیه امام مهدی در شهر اهواز که در محله کوی زرگان واقع شده است، شامگاه جمعه ۲۴ آبان به آتش کشیده شد. حوزه علمیه خوزستان مدعی شده که این مدرسه توسط معترضان به افزایش قیمت بنزین آتش زده شده است.

حوزه علمیه خوزستان همچنین اعلام کرد که با حضور «نیروهای بسیج» معترضان «موفق به ورود به حوزه علمیه نشدند».

خبرگزاری حوزه در گزارش دیگری گفته که مدرسه علمیه زنان کوثر در فردیس کرج نیز توسط معترضان آتش زده شده است. روز شنبه نیز فیلمی از به آتش کشیده شدن حوزه علمیه زینبیه اصفهان توسط معترضان به افزایش قیمت بنزین منتشر شد.

مدیریت حوزه استان فارس نیز در اطلاعیه‌ای خبر داده که به تعدادی از حوزه‌های علمیه در این استان به ویژه «مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق» در کازرون و «مدرسه علمیه خاتم الانبیاء» شیراز حمله شده است. در این اطلاعیه به نام دیگر حوزه های علمیه که به گفته این نهاد به آنان حمله شده اشاره نشده است.

خبرگزاری فارس نیز از حمله به مصلا و دفتر امام جمعه شهر قدس در غرب شهر تهران خبر داده است.

بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده، در جریان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین به تعدادی از دفاتر امامان جمعه در شهرهای ایران نیز حمله شده است.

در همین حال، فیلم‌هایی از به آتش کشیده شدن دفتر امام جمعه شهر صدرا در نزدیکی شیراز منتشر شده است.

خبرگزاری ایسنا نیز از حمله به دفتر آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، نماینده ولی فقیه در یزد خبر داده است. خبرگزاری فارس نیز از حمله به امام جمعه بندر امام در استان خوزستان خبر داده است.

بسیاری از معترضان در روزهای گذشته شعارهایی چون «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.

در همین حال لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز، در واکنش به این شعارها گفت: «رضاخان با تمام قلدری‌اش نتوانست عمامه از سر آخوند بردارد، شما چه جایگاهی دارید که می‌گویید آخوند باید برود؟»

در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ و دی ۹۶ نیز فیلم‌هایی از به آتش کشیده شدن حوزه‌های علمیه منتشر شد.

درباره این اتفاقات گزارش‌های مختلفی منتشر شد. برخی از تحلیل‌گران این موضوع را نشانه اعتراض مردم به حمایت حوزه‌های علمیه از حکومت جمهوری اسلامی دانستند.

از سوی دیگر برخی از چهره‌های سیاسی پیشتر این فرضیه را مطرح کردند که حکومت جمهوری اسلامی با هدف تبلیغ علیه معترضان و سرکوب شدید آنان خود اقدام به تخریب اموال عمومی کرده و آن را به معترضان نسبت می‌دهد.

XS
SM
MD
LG